آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

پژوهش حاضر به منظور کشف عوامل و مداخلات معنوی پیش گیرنده از پیشرفت زوجین در مراحل تحول طلاق براساس منابع اسلامی انجام شد. روش این پژوهش متشکل از روش کیفی بود که در سه مرحله اجرا شد. به منظور کشف عوامل و مداخلات معنوی پیش گیرنده از روش معناشناسی زبانی به کار گرفته شد و برای دستیابی عوامل و مداخلات معنوی از منابع اسلامی از روش تحلیل محتوا و قواعد اصول فقه استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد سه مدل «فروتنی−احسان»، «قدردانی−صبر» و «دوراندیشی−امیدواری» با محوریت ایمان و ارتباط با خدا در شش مرحله «ضعف کارکردها»، «بروز آشفتگی»، «آشفتگی»، «گسستگی»، «طلاق−بازگشت» و «جدایی سازی−بازگشت» به عنوان عوامل و مداخلات معنوی پیش گیرنده اثرگذار است. در مراحل ابتدایی بیشتر از مدل اول استفاده شد و در ادامه با توجه به روند تحول طلاق و سختی ارتباط زوجین بیشتر، مدل های دوم و سوم بیشتر نقش پیش گیرنده را ایفا می کنند.

Spiritual Factors and Interventions Preventing the Progress of Couples in the Stages of Divorce According to Islamic Sources

The present research was conducted in order to discover the factors and spiritual interventions that prevent the progress of couples in the stages of divorce, based on Islamic sources. The method of this research consisted of a qualitative method that was implemented in three stages. Linguistic semantics method was used in order to discover spiritual factors and interventions, and to obtain spiritual factors and interventions from Islamic sources, content analysis method and rules of fiqh principles were used. The findings of the research showed that there are three models of "Humility-Kindness", "Gratitude-Patience" and "Foresight-Hope" centered on faith and connection with God in six stages of "weakness of functions", "emergence of confusion", "confusion", "Dissociation", "divorce-return" and "separation-return" are effective preventive spiritual factors and interventions. In the initial stages, the first model was mostly used, and in the future, due to the evolution of divorce and the difficulty of communication between couples, the second and third models play a more proactive role.

تبلیغات