آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

این مقاله برگرفته از یک پژوهش کاربردی- توسعه ای است که با هدف ارائه مدلی مناسب برای تصمیم گیری و اولویت بندی طرح های ناتمام آزادراهی کشور، با توجه به محدودیت منابع مالی، انجام گرفته است. مسئله اساسی پژوهش با این پرسش آغاز می شود که با ابتنا به اسناد فرادستی نظام و شرایط خاص داخلی و خارجی، با چه معیارها و مدل هایی می توان نسبت به اولویت بندی مناسب طرح های ناتمام آزادراهی کشور تصمیم گیری کرد؟ روش پژوهش، تحلیلی- کمّی و شیوه جمع آوری اطلاعات در آن، کتابخانه ای و میدانی است؛ به طوری که ابتدا با بررسی اسناد فرادستی و مرور پژوهش های انجام یافته، معیارهای مناسب برای اولویت بندی طرح ها، شناسایی و سپس مجموعه معیارها و زیرمعیارها در یک ماتریس جمع آوری می شوند. در ادامه، ازطریق مصاحبه با خبرگان به روش دلفی و وزن دهی هریک از معیارها، ماتریس موزون معیارها شکل می گیرد. درنهایت با فرموله کردن هریک از معیارهای موزون و تجزیه و تحلیل شبکه ای (ANP) با نرم افزار Super Decision و کاربرد مدل های تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM)، سوپرماتریس طرح های اولویت بندی شده آزادراهی کشور نتیجه گیری و برای اجرا آماده می شود. با استفاده از این ماتریس، اولویت هریک از طرح های آزادراهی به صورت تک معیاره یا چندمعیاره تعیین می شود. از دیگر یافته های این پژوهش، امکان طراحی مگاماتریس برای تمامی طرح های عمرانی اولویت بندی شده کشور است.

Prioritization of unfinished freeway projects of the country with multi-criteria decision making model (MCDM) and network analysis process (ANP)

By considering financial resource constraints, this article, stems from applied-developmental research, conducted to develop a suitable decision-making model for prioritizing the country's unfinished freeway projects. The main question of the research is: given the existing system documents and the specific internal and external conditions, what criteria and models can effectively guide decisions on prioritizing the country's incomplete freeway projects? The research employs an analytical-quantitative approach, with data gathered through both library research and field studies. Initially, relevant criteria for prioritization are identified by reviewing existing documents and previous studies, and these criteria, along with their sub-criteria, are compiled into a matrix. Expert interviews using the Delphi method are then conducted to assign weights to each criterion, resulting in a weighted criteria matrix. Finally, by applying network analysis (ANP) with Super Decision software and multi-criteria decision-making models (MCDM), a supermatrix of prioritized freeway projects is generated and prepared for implementation. This matrix enables the determination of project priorities using either single or multiple criteria. Additionally, the research identifies the potential to create a megamatrix that prioritizes all construction projects across the country.

تبلیغات