بررسی و شناسایی اقدامات حمایتی برای توسعه صادرات در بخش تعاون( مطالعه موردی تعاونی های استان خراسان جنوبی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صادرات به عنوان نوعی استراتژی بین المللی سازی در بازارهای بین المللی اهمیت بسیاری یافته است و کمک به توسعه سهم تعاونی ها از صادرات غیرنفتی کشور از مهم ترین اقدامات و برنامه های بخش تعاون محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی اقدامات حمایتی برای توسعه صادرات در بخش تعاون است. پژوهش از نوع کیفی بوده و داده های موردنظر در سال 1402 از طریق مصاحبه با 15 نفر از صاحب نظران تعاونی های تولیدی فعال در امر صادرات استان خراسان جنوبی گردآوری و با روش تحلیل تم با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شده است. مطابق با یافته های پژوهش بسترسازی مناسب با اقدامات و حمایت های حاکمیتی، ظرفیت سازی تعاونی ها، لجستیک و زنجیره تأمین (بازاریابی/توزیع/فروش /بسته بندی/تبلیغات)، بهبود جایگاه برند ملی، توانمندسازی تعاونی ها، شبکه سازی و تسهیل حکمرانی شبکه ای در بخش تعاون، افزایش نفوذ و ماندگاری در بازارهای صادراتی و دیجیتال مارکتینگ و حرکت به سمت تجارت الکترونیک به عنوان راه کارهای توسعه صادرات در بخش تعاون شناسایی شد.Investigating and Identifying Support Measures for the Development of Exports in the Cooperative Sector
Exports have become very important as an internationalization strategy in international markets, and the help of cooperatives to develop the country's non -oil exports is one of the most important activities and programs of the cooperative sector. The purpose of the present study is to identify support measures for export development in the cooperative sector. The research is of qualitative type and data was compiled in 2023 through interviews with 15 experts and elites of the border cooperatives and analyzed using MAXQDA a software. According to the findings of the research, appropriate platforms with sovereignty measures and support, cooperative capacity building, supply logistics (marketing/distribution/sales/packaging/advertising), improving national brand status, empowerment of cooperatives, networking and facilitating network governance in the cooperative sector Increasing influence and survival in export and formal marketing and e -commerce export and export markets were identified as strategies for export development in the cooperative sector.