آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶۸

چکیده

هدف: بررسی محیط کسب و کار صنعت لوازم خانگی ایران نشان می دهد که این صنعت، از قدرت رقابت پذیری اندک در بازارهای داخلی و خارجی رنج می برد، از این رو پژوهش حاضر ضمن بررسی تجربیات کشورهای منتخب در صنعت لوازم خانگی جهان (مشتمل بر کشورهای کره جنوبی، چین، کشورهای آ.سه.آن، ترکیه و هندوستان) به تحلیل برنامه های سیاستی اولویت دار از منظر خبرگان صنعت لوازم خانگی کشور با هدف تدوین توصیه های سیاستی برای ارتقای قدرت رقابت پذیری صنعت لوازم خانگی کشور می پردازد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها متکی بر روش مطالعه تطبیقی و روش توصیفی-پیمایشی است. از این رو در فاز نخست، مطالعه تطبیقی کشورهای پیشگام و موفق صنعت لوازم خانگی مد نظر قرار گرفته و اهم برنامه ها و سیاست های توسعه ای صنعت لوازم خانگی این کشورها (شامل کره جنوبی، چین، کشورهای آ.سه.آن، ترکیه و هندوستان) ارائه گردیده است. در فاز دوم پژوهش، نشست ها و مصاحبه هایی در راستای تبیین اهداف و سیاست های ارتقای قدرت رقابت پذیری صنعت لوازم خانگی کشور با خبرگان صنعت برگزار گردیده و محور های کلیدی توسعه توان رقابتی این صنعت احصاء گردید. سپس در فاز سوم بر اساس تجمیع یافته های حاصل از فاز اول و دوم مطالعه حاضر و با کمک پرسشنامه تدوین شده مبتنی بر مدل QCD، سیاست های ارتقای قدرت رقابت پذیری صنعت لوازم خانگی کشور بر اساس نظرات خبرگان و فعالان صنعت اولویت بندی شد. نتیجه گیری: بنابر مطالعات صورت گرفته در خصوص برنامه های توسعه ای کشورهای منتخب و نقطه نظرات دریافت شده از خبرگان و فعالان صنعت لوازم خانگی در قالب مصاحبه و پرسش نامه، مشخص شد که ارکان هزینه و کیفیت از اولویت بالاتری نسبت به رکن تحویل به موقع در این صنعت برخوردار هستند. از نظر خبرگان اصلاح ساختاری صنعت لوازم خانگی مبتنی بر بهبود صرفه های مقیاس و تنوع از طریق پیگیری سیاست های تولید دست جمعی، ادغام و اکتساب ضروری بوده است. پس از موضوع اصلاح ساختاری صنعت لوازم خانگی، توسعه فناوری و تحقیق و توسعه اهمیت می یابد که از طریق تدوین چارچوب های حمایتی از تحقیق و توسعه شرکت های فعال و ایجاد مشوق های ویژه شرکت های دانش بنیان و نوپای فعال در صنعت لوازم خانگی قابل دستیابی است. در ادامه اولویت های احصاء شده، توسعه مهارت های نیروی انسانی، توسعه شبکه تامین، توسعه استانداردها، توسعه خدمات متصل به تولید و توسعه و تکمیل زیرساخت های لجستیک و رهگیری ضرورت یافته است. لذا با در نظر گرفتن برنامه های سیاستی سایر کشورها و همچنین نتایج حاصل از ارزیابی پرسشنامه های توزیع شده میان خبرگان و مصاحبه های صورت گرفته با فعالان صنعت لوازم خانگی، محورهای اقدامات و برنامه های ارتقای قدرت رقابت پذیری صنعت لوازم خانگی کشور را می توان در محورهای اساسی سیاست گذاری مشتمل بر«اصلاح ساختار بنگاهی و بهبود صرفه های مقیاس و تنوع»، «تبیین نقشه راه رقابت پذیری بر مبنای توسعه و تکمیل شبکه تامین (خصوصا قطعه سازی)»، «تقویت رقابت پذیری تولید و زنجیره ارزش با تمرکز بر ادغام ها و تشکیل کنسرسیوم و گروه های کسب و کار»، «توصیه برای تقویت رقابت پذیری حلقه های متصل به تولید» و «ارتقای رقابت پذیری محصول در ابعاد فناورانه از طریق تحقیق و توسعه مشترک» مد نظر قرار داد.

Improving the Competitiveness power of Iran's home appliance industry based on a comparative study of the plans and policies of selected countries

Objective: Since the investigation of the business environment and the state of the home appliance industry in Iran shows that this industry suffers from low competitiveness in terms of the status of its products in the domestic and foreign markets, hence the purpose of this research is to investigate The experiences of selected countries in the home appliance industry of the world (including South Korea, China, ASEAN countries, Turkey and India) and the explanation of the priority policy programs from the perspective of the country's home appliance industry experts, as well as defining recommendations for improving the competitiveness of Iran home appliance industry. Methods: In terms of the purpose of the research, the present research is an applied type research, and in terms of the data collection method, it relies on the comparative study method and the descriptive-survey method. Therefore, in the first phase, the study of the theoretical foundations of the current research and the comparative study including the study of the pioneer and successful countries of the home appliance industry (which are located especially in the Asian continent) have been considered. Therefore, the studied sample in the comparative method in the current research is based on the review and analysis of important development plans and policies in selected countries including South Korea, China, ASEAN countries, Turkey and India, in order to promote the home appliance industry. In the second phase of the research, meetings and interviews were held with industry experts in order to explain the goals and appropriate policies in order to improve the competitiveness of the home appliance industry in Iran, and then in the third phase, based on the findings from the first and second phase, and by the help of a questionnaire compiled based on the QCD model, prioritized policies to improve the competitiveness of the country's home appliance industry and explained policy recommendations to improve the competitiveness of Iran's home appliance industry is defined and explained. Conclusion: According to the studies carried out regarding the development programs of selected countries and the analyzes made from the points of views received during interviews with knowledgeable experts of the home appliance industry, it was found that the two elements of cost and quality have a higher priority than the element of on-time delivery in the household appliances industry. According to the experts, the structural reform of the home appliance industry based on the improvement of economies of scale and diversity through the pursuit of collective production policies, mergers and acquisitions has been necessary. After the issue of structural reform of the home appliance industry, technology development and research and development(R&D) become important through the formulation of supporting frameworks for the research and development of active companies and the creation of special incentives for knowledge-based start-up companies active in the home appliance industry is attainable. Following the listed priorities, development of human resources skills, development of supply network, development of standards, development of services connected to production and development and completion of logistics and tracking infrastructures are necessary. Therefore, by taking into consideration the policy programs of selected countries as well as the results of the evaluation of the questionnaires distributed among the experts and the interviews conducted with the activists of the household appliances industry, the axes of measures and programs to improve the competitiveness of the household appliances industry of Iran can be divided into the main axes of the policy including "reforming the corporate structure and improving the economies of scale and diversity", "explaining the competitiveness roadmap based on the development and completion of the supply network (especially component/parts manufacturing)". "Strengthening the competitiveness of production and the value chain by focusing on mergers and the formation of consortiums and business groups", "Recommendation to strengthen the competitiveness of the links connected to production" and "Improving the competitiveness of the product in the technologic aspect through joint research and development".  

تبلیغات