آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

هدف از این مطالعه، شناسایی ریسک های حقوقی در صنعت بانکداری و ارائه الگوی مدیریت این ریسک ها است. در این راستا روش تحقیق تلفیقی (کیفی و کمی) می باشد. بخش کیفی تحقیق با استفاده از تئوری داده بنیاد و از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان حوزه بانکداری با نمونه گیری هدفمند انجام شد. نتایج سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی در بخش کیفی بیان می دارد که شکل گیری ریسک های حقوقی تابعی از شرایط علّی، شرایط زمینه ای و مداخله گر است. بر این اساس درنتیجه این تعاملات سه شکل کلی از ریسک شامل ریسک های حقوقی استراتژیک، حقوقی عملیاتی و حقوقی معاملاتی شناسایی شد. این ریسک ها پیامدهای نامطلوبی شامل جرائم مالی، تضعیف روابط عمومی، تعقیب قضایی، افزایش خسارات مالی، نقض قوانین و مقررات و کاهش رضایت مشتریان دارند. بخش کمی تحقیق نیز با رویکرد حداقل مربعات جزئی انجام شد. نمونه آماری در بخش کمی، 100 نفر از مدیران و کارکنان بخش بانکی می باشند. بر این اساس مدل طراحی شده در بخش کیفی تائید شده است. بنابراین با توجه به 17 راهبرد شناسایی شده برای مدیریت این ریسک ها، این نتیجه گیری به دست می آید که با شناخت و مدیریت ریسک های حقوقی در بخش بانکی، می توان از پیامدهای نامطلوب و خسارات مالی برای بانک ها پیشگیری نمود.

A Model for Managing Legal Risks in Iran's Banking Industry

The purpose of this study is to identify legal risks in the banking industry and provide a model for managing these risks. In this regard, the research method is integrated (qualitative and quantitative). The qualitative part of the research was conducted using foundational data theory and through semi-structured in-depth interviews with 15 banking experts through purposive sampling. The results of the three stages of open, central and selective coding in the qualitative part state that the formation of legal risks is a function of causal conditions, background conditions and intervention. Based on this, as a result of these interactions, three general forms of risk were identified, including strategic legal risks, operational legal risks, and transactional legal risks. These risks have adverse consequences, including financial crimes, weakening of public relations, prosecution, increased financial losses, violation of laws and regulations, and decreased customer satisfaction. The quantitative part of the research was also done with the partial least squares approach. The statistical sample in the quantitative section is 100 managers and employees of the banking sector. Based on this, the designed model has been approved in the qualitative section. Therefore, according to the 17 identified strategies for managing these risks, it is concluded that by recognizing and managing legal risks in the banking sector, it is possible to prevent adverse consequences and financial losses for banks.

تبلیغات