آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

در جهان امروز، حمل و نقل مسافران از طریق هوایی به امری رایج تبدیل شده است. دلیل این شیوع، صرفه جویی در زمان است، زیرا سرعت حمل و نقل از طریق هواپیما بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل است. در انجام یک پرواز، کمال مطلوب آن است که متصدیان حمل و نقل به تعهد خود مطابق با برنامه زمان بندی شده عمل کنند، اما این مطلوب همواره قابل تحقق نیست. به علل مختلف احتمال دارد که پرواز مطابق برنامه زمان بندی عزیمت نکند یا در صورت عزیمت به موقع، در زمان مورد توافق به مقصد نرسد. حال، سؤال قابل طرح آن است که آیا مسافران می توانند خسارت معنوی ناشی از تأخیر در پرواز را در صورت جمع شدن سایر شرایط مسئولیت مدنی مطالبه کنند؟ این نوشتار با رویکرد تحلیلی توصیفی و با نگاه تطبیقی به کنوانسیون ورشو و مونترآل و همچنین، با تجزیه و تحلیل آرای جدید دادگاه های داخلی و خارجی درصدد است که به سؤال فوق پاسخ دهد. در هر حال، نتیجه بررسی ها نشان داد که برای پاسخ به این سؤال، پروازها را بایستی به دو دسته بین المللی و داخلی تقسیم کرد. در پروازهای بین المللی دو کنوانسیون ورشو 1929 و مونترآل 1999 حاکم هستند. هرچند که دادگاه های کشورهای مختلف نسبت به پاسخ به سؤال فوق اختلاف نظر دارند، لکن رویه غالب تاکنون آن بوده است که صرف خسارت معنوی ناشی از تأخیر با استناد به دو کنوانسیون ورشو و مونترآل قابل مطالبه نیست. درخصوص پروازهای داخلی، می بایست از قواعد عمومی حاکم بر نظام مسئولیت مدنی بهره برد. البته، دادگاه های ایرانی حتی در زمان حکومت کنوانسیون ورشو بر تمامی پروازها، امکان جبران خسارت معنوی را به رسمیت شناخته بودند. بنابراین، طبیعی است که پس از حکومت قوانین داخلی و با توجه به شناسایی اصل امکان جبران خسارت معنوی، این دادگاه ها حکم به قابلیت جبران خسارت معنوی ناشی از تأخیر در پرواز را مورد پذیرش قرار دهند.

A Comparative Study of the Ability to Claim Moral Damages Due to Flight Delays

In today's world, traveling by air has become common.The reason for this prevalence is to save time;Because the speed of transportation by plane is higher than other means of transportation.In carrying out a flight, the ideal is that the transport operators fulfill their commitment according to the schedule, but this ideal cannot always be realized.Due to various reasons, it is possible that the flight will not depart according to the schedule or, if it departs on time, it will not arrive at the destination at the agreed time.Now, the question that can be raised is whether passengers can claim moral damages due to flight delay if other civil liability conditions are met?This article tries to answer the above question with an analytical descriptive approach and with a comparative look at the Warsaw and Montreal Conventions, as well as by analyzing the new decisions of domestic and foreign courts. This article tries with a descriptive analysis and with a comparative view of the Warsaw and Montreal Conventions, as well as with the analysis and analysis of the new opinions of domestic and foreign courts, which gives an extraordinary question. Anyway, the results of the investigations showed that to answer this question, the flights should be divided into two categories, international and domestic.In international flights, two conventions of Warsaw 1929 and Montreal 1999 are used.Although the courts of different countries have different opinions regarding the answer to the above question, the prevailing practice so far has been that only moral damages caused by the delay cannot be claimed based on the two Warsaw and Montreal Conventions.Regarding domestic flights, the general rules governing the civil liability system should be used.Of course, even when the Warsaw Convention was applied to all flights, the Iranian courts had recognized the possibility to compensate for moral damage;Therefore, it is natural that after the rule of domestic laws and considering the recognition of the principle of the possibility of compensation for moral damages, these courts will accept the ruling on the possibility of compensation for moral damages caused by flight delays.

تبلیغات