اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر ادراک استرس و مهارت های مقابله ای والیبالیست ها
آرشیو
چکیده
مقدمه و اهداف استرس و تکنیک های مقابله با آن یکی از مسائل چالش برانگیز در روان شناسی ورزش می باشد؛ بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ادراک استرس و مهارت های مقابله ای والیبالیست ها انجام شد.مواد و روش هاروش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والیبالیست های دختر و پسر شهرستان سبزوار در سال 1403 بودند که براساس ملاک های ورود 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. نمونه آماری به شیوه تصادفی ساده به دو گروه تجربی (6 نفر دختر و 6 نفر پسر) و کنترل (6 نفر دختر و 6 نفر پسر) تقسبم شدند. گروه تجربی در یک دوره 8 جلسه ای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری آنتونی و همکاران (2007) هفته ای یکبار به مدت 45/1 الی 2 ساعت به صورت گروهی و طی مدت دو ماه قرار گرفتند. در این مدت گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و مقیاس مقابله ای نوجوانان فرایدنبرگ و لوییس (1993) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) و کوواریانس تک متغیری (آنکوا) با استفاه از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.یافته هانتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر استرس ادراک شده و مهارت های مقابله ای سازگار والیبالیست های گروه تجربی به طور معناداری اثر داشت. نتیجه گیریبا توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که آموزش مدیریت استرس می تواند با بالا بردن مهارت های مقابله ای بر استرس ادراک شده والیبالیست ها اثربخش باشد در جهت بالا بردن اعتبار بیرونی پژوهش، پیشنهاد می گردد پژوهشی مشابه در والیبالیست های دیگر شهر ها و ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی انجام گیرد.Effectiveness of stress management training on stress perception and coping skills of volleyball players
Background and Aim: Stress and coping techniques are one of the challenging issues in sports psychology; therefore, this research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of cognitive-behavioral stress management on stress perception and coping skills of volleyball players.Materials and Methods: The research method was an experiment with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the research included all female and male volleyball players of Sabzevar city in 1403, based on the entry criteria, 24 people were selected using available sampling. The statistical sample was divided into two experimental groups (6 girls and 6 boys) and control (6 girls and 6 boys) using a simple random method. The experimental group was included in an 8-session course of stress management training according to Anthony et al. During this period, the control group did not receive any training. Research tools included Cohen et al.'s Perceived Stress Questionnaire (1983) and Frydenberg & Lewis (1993) Adolescent Coping Scale. To analyze the data, multivariate covariance analysis (MANCOVA) and univariate covariance analysis (ANCOVA) were performed using SPSS version 23 software.Results: The results showed that cognitive-behavioral stress management training had a significant effect on the perceived stress and adaptive coping skills of the experimental group volleyball players.Conclusion: According to the results of the research, it can be said that stress management training can be effective by increasing coping skills on the perceived stress of volleyball players. In order to increase the external validity of the research, it is suggested to conduct a similar research on volleyball players from other cities and athletes. Do different sports.