ارتباط طرح واره های ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی و ذهن آگاهی ورزشی در دانشجویان استان قم
آرشیو
چکیده
مقدمه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط طرح واره های ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی و ذهن آگاهی ورزشی در دانشجویان استان قم بود. مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی - همبستگی می باشد. براساس ماهیت داده های پژوهش یک پژوهش کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان استان قم به تعداد 50236 نفر است. 381 نفر از دانشجویان استان قم با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ و براون (2003)، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبویتز (۱۹۸۷)، پرسشنامه ذهن آگاهی ورزشی دینات و همکارانش (۲۰۱۴) شامل 117 پرسش بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و از نرم افزار SPSS 22 استفاده شد. یافته هابین اضطراب اجتماعی و خودگردانی وعملکرد مختل رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<42/0r=). بین اضطراب اجتماعی و محدودیت های مختل رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (05/0 ,p<336/0r=). بین اضطراب اجتماعی و بریدگی و طرد رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<415/0r=). بین اضطراب اجتماعی و جهت مندی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<425/0r=). بین اضطراب اجتماعی و بازداری رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<454/0r=). بین ذهن آگاهی ورزشی و خودگردانی وعملکرد مختل رابطه منفی معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<49/0-r=). بین ذهن آگاهی ورزشی و محدودیت های مختل رابطه منفی معنی دار وجود دارد (05/0 ,p<469/0-r=). بین ذهن آگاهی ورزشی و بریدگی و طرد رابطه منفی معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<508/0-r=). بین ذهن آگاهی ورزشی و جهت مندی رابطه منفی معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<462/0-r=). بین ذهن آگاهی و بازداری رابطه منفی معنی دار وجود دارد (01/0 ,p<516/0-r=). نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین طرح واره های ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی و ذهن آگاهی رابطه وجود دارد.The relationship between early maladaptive schemas and social anxiety and sports mindfulness in students of Qom province
Background and Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas and social anxiety and sports mindfulness in students of Qom province.Materials and Methods: This research is descriptive-correlation in terms of its practical purpose and method. Based on the nature of the research data, it is a quantitative research. The statistical population of the research includes all the students of Qom province, numbering 50236 people. 381 students of Qom province were selected as the sample size using Morgan table and simple random sampling method. The data collection tool was Yang and Brown's Early Maladaptive Schema Questionnaire (2003), Leibovitz Social Anxiety Questionnaire (1987), Dinat et al.'s Sports Mindfulness Questionnaire (2014), including 117 questions. To analyze the research data, Pearson's correlation coefficient test and multiple regression analysis and SPSS22 software were used.Results: There is a significant positive relationship between social anxiety and self-management and impaired performance (r=0.42, p<0.01). There is a significant positive relationship between social anxiety and impaired limitations (r=0.336, p<0.05). There is a significant positive relationship between social anxiety and cut and rejection (r=0.415, p<0.01). There is a significant positive relationship between social anxiety and orientation (r=0.425, p<0.01). There is a significant positive relationship between social anxiety and inhibition (r=0.454, p<0.01). There is a significant negative relationship between sports mindfulness and self-management and impaired performance (r=-0.49, p<0.01). There is a significant negative relationship between sports mindfulness and impaired limitations (r=-0.469, p<0.05). There is a significant negative relationship between sports mindfulness and rejection (r=0.508, p<0.01). There is a significant negative relationship between sports mindfulness and orientation (r=-0.462, p<0.01). There is a significant negative relationship between sports mindfulness and inhibition (r=-0.516, p<0.01).Conclusion: The results of the research show that there is a relationship between initial maladaptive schemas with social anxiety and sports mindfulness.