چکیده

تصویر ذهنی شهر، مجموعه ای از باورها، دریافت ها و تصورات شهروندان نسبت به شهر است. این تصاویر ذهنی، چارچوبی را برای برنامه ریزان شهری فراهم می کند تا پیشنهاد های بهتری برای آینده شهر ارائه دهند. در رویکردهای سنتی برنامه ریزی شهری، معمولاً از طریق مصاحبه و نقشه های شناختی به بررسی این تصاویر ذهنی پرداخته می شد که روش هایی زمان بر، پرهزینه و محدود به تعداد اندکی از شهروندان بودند؛ اما امروزه با ظهور رسانه های اجتماعی و سایر فناوری های دیجیتال، فرصت جدیدی برای مطالعه تصاویر ذهنی شهر فراهم شده است. این پژوهش با توجه به این فرصت، در یک بررسی پیمایشی قصد دارد پتانسیل داده های تصویری رسانه های اجتماعی را در مطالعه تصاویر ذهنی شهروندان از فضاهای شهری مورد کاوش قرار دهد. در این راستا، با استفاده از روش تحلیل محتوای مقوله ای در یک فرآیند سه مرحله ای، 4919 داده ی تصویری رسانه ی اجتماعی اینستاگرام در محدوده ی بافت تاریخی تبریز، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و سپس توسط تابع تخمین تراکم کرنل در قالب نقشه تصویر شد. نتایج نشان می دهد که تصاویر به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی، نه تنها می تواند تصویر درک شده از شهر را در قالب نقشه های شناختی بازنمایی کند، بلکه نسبت به روش های کلاسیک تحلیل های جامع تری ارائه می دهد. این داده ها علاوه بر ابعاد کالبدی فضا، مانند راه، لبه، گره، نشانه و حوزه، قابلیت بازنمایی ابعاد غیر کالبدی همچون ترجیحات محیطی، عناصر هویتی، فعالیت ها، رفتارها، رویدادهای فرهنگی و اعتقادی جامعه را نیز دارند. همچنین امکان اندازه گیری از راه دور تصویر ذهنی شهر را در هر مقیاس ممکن می سازد؛ بنابراین، تصاویر شهری مبتنی بر رسانه های اجتماعی می توانند مکمل ارزشمندی برای روش های کلاسیک تحلیل تصویر ذهنی شهر باشند. چارچوب تحلیلی توسعه یافته از این مطالعه می تواند برای ارزیابی و توسعه نظریه کلاسیک تصویر ذهنی در عصر دیجیتال مورداستفاده قرار گیرد. 

The Image of City as Seen through Social Media Photographs: A Case Study of the Historical Context of Tabriz

The image of a city comprises the beliefs, perceptions, and imaginations that citizens hold about their city. These mental images provide a framework for urban planners to propose better futures for the city. In traditional urban planning approaches, this images were typically studied through interviews and cognitive mapping – time consuming, costly methods limited to small samples of citizens. However, today, social media and other digital technologies have provided new opportunities to study urban mental imagery. This research, seizing this opportunity, aims to explore the potential of social media visual data to study image of the city. To do so, a three-phase content analysis categorized 4,919 Instagram image data from the historical fabric of Tabriz. Kernel density estimation then mapped the data. Results demonstrate that images shared on social media can not only represent the perceived cognitive maps, but also provide more comprehensive analysis compared to classical methods. In addition to the physical dimensions of space, these data have the ability to represent non-physical dimensions such as environmental preferences, identity elements, activities, behaviors, cultural events, and beliefs of the society. They also enable remote measurement of mental images of the city at any scale, with minimal time and cost. Thus, social media-based urban images can be a valuable complement to classical methods of analyzing the mental image of cities. The analytical framework developed from this study can be used to evaluate and develop the classical theory of the mage of the city in the digital age.

تبلیغات