سنجش شاخص های مزیت رقابتی کارآفرینی بومی روستایی در اقامتگاه های بوم گردی، مورد مطالعه: منطقه هورامان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کارآفرینی بومی یکی از جوان ترین زمینه های تحقیقاتی است که نشان می دهد ظهور این نوع کارآفرینی با شرایط نواحی روستایی و نواحی بوم گردی واقع در آن سازگاری دارد. هدف این پژوهش بررسی شاخص های مزیت رقابتی کارآفرینی بومی روستایی در اقامتگاه های بوم گردی شناسایی و میزان اهمیت آن ها در منطقهٔ هورامان است. بر این اساس، این سؤال مطرح شد: کدام یک از عناصر مزیت کارآفرینی بومی اقامتگاه های بوم گردی در منطقهٔ مورد مطالعه اهمیت بیشتری دارند؟ همچنین، فرضیهٔ پژوهش بیانگر آن بود که کدام یک از عناصر مزیت اقتصادی، مزیت اجتماعی، مزیت فرهنگی و مزیت زیست محیطی در کارآفرینی اقامتگاه های بوم گردی منطقهٔ مورد مطالعه اهمیت بیشتری دارد. هورامان در دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده است و به سه بخش هورامان تخت، هورامان لهون و هورامان ژاوه رود تقسیم می شود. تعداد 28 روستا در منطقهٔ هورامان ایران دارای 45 اقامتگاه بوم گردی هستند. روش جمع آوری اطلاعات اسنادی و میدانی بوده و در این پژوهش، برای استخراج شاخص های کارآفرینی و بیان ادبیات پژوهش، از روش اسنادی و روش میدانی برای جمع آوری داده های مورد نیاز برای بررسی شاخص ها استفاده شده است. روش نمونه گیری برای جامعهٔ نمونه متخصصان (اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری با رسالهٔ مرتبط)، کارشناسان و نمونهٔ مدیران بوم گردی به صورت هدفمند انجام شده است. همچنین، نتایج پژوهش با آزمون تعقیبی توکی بیان می کند که میان عناصر مزیت رقابتی کارآفرینی اقامتگاه های بوم گردی منطقهٔ هورامان تفاوت معناداری وجود دارد و، بر این اساس، شاخص های مزیت اجتماعی با ۶ سنجه، مزیت اقتصادی با 9 سنجه، مزیت فرهنگی با ۶ سنجه و مزیت زیست محیطی با 8 سنجه اهمیت قابل توجهی در منطقهٔ هورامان دارند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بُعد مزیت اقتصادی بیشترین تأثیر را در مقایسه با سایر ابعاد دارد.Measuring The Indicators Of Competitive Advantage Of Indigenous Rural Entrepreneurship In Ecotourism Residences (Case Study: Horaman Region)
Native entrepreneurship is one of the youngest research fields that show that the emergence of this type of entrepreneurship is compatible with the conditions of rural areas and ecotourism areas located in it. The purpose of this research is to investigate the indicators of competitive advantage of indigenous rural entrepreneurship in ecotourism residences and their importance in Horaman region. Based on this, the question was raised: which elements of the advantage of local entrepreneurship of ecotourism residences in the studied area are more important? Also, the research hypothesis stated that which of the elements of economic advantage, social advantage, cultural advantage and environmental advantage is more important in the entrepreneurship of ecotourism residences in the study area. Horaman is located in the two provinces of Kurdistan and Kermanshah, and it is divided into three parts: Horaman Takht, Horaman Lehun and Horaman Javahrud. The number of 28 villages in Horaman region of Iran have 45 ecotourism residences. The method of collecting documentary and field information is used in this research to extract the entrepreneurship indicators and express the research literature. The sampling method for the sample community of experts (faculty members and doctoral students with related dissertations), experts and a sample of ecotourism managers has been done in a targeted manner. Also, the results of the research with Tukey's post hoc test show that there is a significant difference between the elements of competitive advantage of entrepreneurship of ecotourism residences in Horaman region and, based on this, the indicators of social advantage with 6 indicators, economic advantage with 9 indicators, cultural advantage with 6 indicators and advantage Environment with 8 measures are of significant importance in Horaman region. Also, the results of the path analysis showed that the dimension of economic advantage has the greatest impact compared to other dimensions.