همبستگی کانونی صفات شخصیتی و بهزیستی اجتماعی در سرآغاز جوانی
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی همبستگی کانونی صفات شخصیتی و بهزیستی اجتماعی در دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و از تحلیل همبستگی کانونی برای بررسی روابط میان متغیرها استفاده می کرد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی یکی از موسسات آموزش عالی شهر مشهد تشکیل می دادند. یک نمونه 200 نفری از دانشجویان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت الکترونیکی به پرسشنامه ها پاسخ دادند. گردآوری داده ها با سیاهه شخصیت 10 سوالی (TIPI) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی اجتماعی(SWS-SF) صورت گرفت. از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی میان صفات شخصیتی و بهزیستی اجتماعی برابر با 0/67=r است. مجذور همبستگی نیز برابر با 0/45 =R2 بود و نشان داد که با آگاهی از صفات شخصیتی، 45 درصد از تغییرات بهزیستی اجتماعی قابل پیش بینی است. یافته های این پژوهش بر این نکته صحه گذاشتند که بهزیستی اجتماعی، از صفات شخصیتی افراد اثر می پذیرد و لازم است در تفسیر ادراک بهزیستی اجتماعی به صفات شخصیتی افراد توجه داشت.Canonical Correlation of Personality Traits and Social Well-being in Emerging Adulthood
The current study aimed to investigate the canonical correlation between personality traits and social well-being among university students. This research is descriptive-correlational and uses canonical correlation analysis. The statistical population consisted of undergraduate students in one of the higher education institutions in Mashhad. A sample of 200 students was selected using convenience sampling and completed the online questionnaires. Data were collected using the Ten-Item Personality Inventory (TIPI) and the Social Well-being Scale-short form (SWS-SF). Pearson's correlation coefficient and canonical correlation were used for data analysis. The results showed that the correlation between personality traits and social well-being was r= 0.67. The squared correlation was R2=0.45 and showed that knowing the personality traits could predict 45% of the changes in social well-being. The results of this study confirm the fact that social well-being is influenced by personality traits; therefore, to interpret the perception of social well-being it is necessary to pay attention to people's personality traits.