مقایسه تاثیر بازی های دیجیتالی و غیر دیجیتالی در اضطراب دانش آموزان پایه اول ابتدایی درس فارسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: استفاده مداوم از بازی های دیجیتالی می تواند در دانش آموزان اضطراب ایجاد نماید. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر بازی های دیجیتال با غیر دیجیتال بر اضطراب درس فارسی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی بر اساس هدف کاربردی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی شهر تهران بود. با توجه به حجم بالای جامعه برای انتخاب نمونه آماری از روش در دسترس استفاده شد، بدین صورت که تعداد 30 نفر انتخاب و بعد از انجام پیش آزمون به صورت تصادفی در دو گروه مساوی بازی های دیجیتال و غیردیجیتال طبقه بندی شدند. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون زوجی نشان داد اثر مداخله بازی های دیجیتال و غیردیجیتال بر اضطراب (001/0=p) و یادگیری درس فارسی (001/0=p) شرکت کنندگان معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد استفاده از بازی های دیجیتال روش سودمند برای کاهش اضطراب دانش اموزان مدارس ابتدایی می باشد.متن
Comparison of the effect of digital and non-digital games on the anxiety of the first grade elementary school students of Farsi
Background and Aim: Continuous use of digital games can cause anxiety in students. The purpose of this research was to compare the effect of digital and non-digital games on the anxiety of Persian lesson of first grade elementary school students.Methods: The current quasi-experimental research was based on practical purpose with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of this research included all first grade elementary school students in Tehran. Due to the large size of the population, the available method was used to select the statistical sample, so that ۳۰ people were selected and after the pre-test, they were randomly classified into two equal groups of digital and non-digital games.Results: The results of the paired test showed that the intervention effect of digital and non-digital games on the participants' anxiety (p=۰.۰۰۱) and Persian lesson learning (p=۰.۰۰۱) was significant.Conclusion: According to the results of the research, it seems that using digital games is a useful way to reduce the anxiety of elementary school students.