آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

گردش در بیابان ها و نواحی کویری و دیدار از جاذبه های بیابانی و کویری، گونه خاصی از گردشگری را به وجود آورده که گردشگری کویر نامیده می شود. با توجه به اینکه شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت اضافه بها به اکوتوریسم می تواند مقاصد گردشگری را در دستیابی به موفقیت یاری رساند، لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتبارسنجی عواملی است که در پرداخت اضافه بها به گردشگری طبیعت گردی مؤثر است. پژوهش فعلی از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل گردشگران خارجی است که در بازه ی زمانی بهار 1398 به کویر مصر در استان اصفهان سفر کرده و از جاذبه های این کویر بازدید کرده اند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 200 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در جهت تجزیه وتحلیل داده ها و سنجش روایی پرسشنامه موردنظر از دو روش روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و روایی محتوایی استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که عوامل مؤثر بر پرداخت اضافه بها به گردشگری طبیعت گردی به ترتیب عبارت اند از: باورها و نگرش های زیست محیطی، جست و جوی پدیده های منحصربه فرد، درگیری های زیست محیطی، تنوع طلبی، جست و جوی خود و فرار از زندگی روزمره.

Analyzing the Factors Affecting on Price Premium to Ecotourism (Case Study: Isfahan Mesr Desert)

Desert tourism is part of the tourism industry; trip and hike in desert and wasteland areas created a specific type of tourism that is called Desert tourism. Given that recognition, the factors that effect on Willingness to pay Price Premium to ecotourism can lead tourism destination to success. therefore, the intention of this research is to identify and ranking factors that affect paying Price Premium to ecotourism. Current research in terms of the goal is functional and in terms of essence is a descriptive survey. The statistical population of this research is foreign tourists that in 2018 have traveled to Mesr desert in Iran and visited the attractions of this desert. From this population, a sample elected that includes 200 people chosen by expert pondering sampling method. And the tool for gathering data was a researcher-developed questionnaire. In order to ponder the validity of statistics, two methods of construct validity were used through confirmatory factor analysis and content validity also questionnaire Reliability was confirmed and calculated by Cronbach's alpha. In order to analyze gathered data, Descriptive and inferential statistical tests and ranking identified factors from the Friedman test have been used. The result of this research indicates that pay Price Premium to ecotourism affecting factors in order is: Environmental Beliefs and Attitude, Uniqueness Seeking, Personal Seeking, Environmental Involvement, Variety Seeking, and Personal Escape.

تبلیغات