آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

یکی از مهم ترین چالش های دیروز، امروز و فردای جوامع بشری، انحطاط اخلاقی است. کتاب نهج البلاغه از بنیادین ترین کتب اخلاقی، بر این سازه اجتماعی تأکید دارد. بدین منظور مطالعه حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مقولات اخلاق اجتماعی در قالب مدلی کیفی از کتاب نهج البلاغه انجام شده است. روش تحقیق مطالعه حاضر، تاکتیک تحلیل محتوای پنهان کتاب نهج البلاغه منطبق بر رویکرد اشتراوس با استفاده از نرم افزار MAXQDA2022 است. 2327 واحد معنایی در حوزه مقولات اخلاق اجتماعی در بخش کدگذاری باز، شناسایی شد. از دسته بندی کدهای شناسایی شده، 55 کد فرعی و 9 کد محوری تحت عنوان مقولات متغیراخلاق اجتماعی اکتشاف گردید. یافته های این مطالعه نشان می دهد، در میان مقولات اخلاق اجتماعی در نهج البلاغه، رفتار های اسلامی در مورد اموال به صورت معناداری با بیشترین فراوانی (482F=) و با بیشترین وزن نرمال شده داده ها (0.3089Wj=) مورد تأکید حضرت علی× می باشد.

Presenting a qualitative model of investigating the categories of social ethics from Imam Ali's point of view: Analyzing the hidden content of the book Nahj al-Balagheh

One of the most important challenges of yesterday, today and tomorrow of human societies is moral degeneration. Nahj al-Balagheh, one of the most fundamental moral books, emphasizes this social structure a lot. For this purpose, the present study has been conducted with the aim of identifying and evaluating the categories of social ethics in the form of a qualitative model from the book of Nahj al-Balagha. The research method of the present study is the hidden content analysis tactic of Nahj al-Balagheh according to Strauss and Corbin's approach using MAXQDA2022 software. 2327 semantic units were identified in the field of social ethics categories in the open coding section. From the categories of identified codes, 55 sub-codes and 9 central codes were discovered under the heading of variable categories of social ethics according to the purpose of the research. The findings of this study show that, among the categories of social ethics in Nahj al-Balaghe, Islamic behaviors regarding property are significantly with the highest frequency (F=482) and with the highest normalized weight of data (Wj=0.3089) emphasized by Hazrat Ali. (peace be upon him) is
Ethics , social ethics , Nahj al-Balagha , qualitative model ,

تبلیغات