آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف: زنانگی و نقش مادری به عنوان یک ساختار نقشی جنسیتی بیش از همه در نگرش به مادری تجلی می یابد و این نگرش به مادری می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی باشد. از دیگر سو، در پرتو تحولاتی که در سده اخیر در جهان و ایران رخ داده، بسیاری از مولفه های سبک زندگی، به ویژه در میان زنان، در معرض تغییر قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناسانه تأثیر سبک زندگی بر نگرش به نقش مادری از زنان شهر رشت انجام شده است. روش  و مواد :  روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمام زنان متآهل دارای فرزند ساکن شهر رشت در سال 1400 است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و با حجم نمونه 384 نفر جمع آوری داده انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، متناسب با سطح سنجش متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شده است. با توجه به هدف و فرضیه های پژوهش، نگرش به مادری و سبک زندگی زنان با نظریات بوردیو، گیدنز، مانهایم و نیز برخی روایت های فمنیستی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به آزمون فرضیه ها بین سبک زندگی و نگرش به مادری رابطه معنادار وجود دارد. بدین صورت که با مدرن شدن سبک زندگی، نگرش به نقش مادری در زنان نیز مدرن می شود و این مسئله در کلیه جنبه های سبک زندگی نظیر مدیریت بدن، سبک خرید، مصرف فرهنگی و اوقات فراغت به چشم می خورد .  با توجه به میانگین شاخص های پژوهش، نگرش به مادری در زنان نه سنتی است و نه مدرن بلکه بینابین؛ اما نزدیک به مدرن است؛ سبک زندگی زنان نیز در وضعیت مشابه قرار دارد و در محدوده بینابین (سنتی- مدرن) است. تحلیل مسیر نشان از آن دارد که مصرف فرهنگی بیشترین اثر مستقیم را بر نگرش به مادری دارد. همچنین مدیریت بدن و پایگاه اقتصادی و اجتماعی دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم و اوقات فراغت دارای اثر غیرمستقیم بر نگرش به مادری است.

Lifestyle and Attitude towards the role of Motherhood: A Research in Rasht City

Femininity and the role of motherhood are manifested as a gender rolestructure in the attitude towards motherhood. This attitude is different intraditional and modern women. The developments of the last century inthe world and in Iran have exposed the lifestyle components of women tochange. The current research was conducted with the purpose of asociological survey on the effect of lifestyle on the attitude towards the roleof motherhood in two generations of women in Rasht city. The data wascollected using a cross-sectional survey and questionnaire among marriedwomen with children with a sample size of 384 people, using a randomsampling method. Pearson’ correlation test and path analysis were usedfor data analysis. According to research hypotheses, the attitude towardsmotherhood and women s lifestyle were analyzed with the theories ofBourdieu, Giddens, Mannheim and some feminist narratives. According tothe findings, there is a significant relationship between attitude towardsmotherhood and lifestyle. With the modernization of the lifestyle, theattitude towards the motherhood’s role in women is also modernized, thisis visible in aspects of the lifestyle such as body management, shoppingstyle, cultural consumption and leisure time. According to the researchindicators, women’s attitude towards motherhood is neither traditional normodern, but intermediate, but close to modern; Women’s lifestyle is in theintermediate range (traditional-modern). Path analysis shows that culturalconsumption has the most direct effect on the attitude towardsmotherhood. body management and economic social status havedirect and indirect effects.

تبلیغات