چکیده

استعاره از مهمترین عناصر زیبایی آفرینی است که در آثار هنری مورد توجه است. زبان شناسی شناختی استعاره ها را به عنوان ابزاری برای فهم و بیان تصورات انتزاعی در قالب تصاویر معرفی کرده است. بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون، مطالعه استعاره ها یکی از راه های دسترسی به نظام تفکر افراد جامعه است. استعاره های مفهومی در قالب هنرهای تجسمی چارچوب هایی ذهنی را در مخاطب ایجاد می کنند، که از بین بردن آن ها دشوار است. در میان انواع هنرهای تجسمی دیوارنگاری کارکردهای ارتباطی قدرت مندی دارد و می تواند به تأثیرات فرهنگی و اجتماعی در جامعه منجر شود. از این رو، پرسش های اصلی این پژوهش عبارتند از: «دیوارنگاره ها در شهر تهران مفهوم زن را در قالب چه استعاره هایی برای مخاطبان برساخت می کنند؟» و «این استعاره ها بر اساس کدام حوزه های کلان مفهومی تعریف می شوند؟» این پژوهش با رویکردی کیفی و روش نشانه شناسی انجام شده است. بدین منظور 19 دیوارنگاره در شهر تهران از سال 1396 تا 1400 به صورت هدفمند انتخاب و مطالعه شد. در نهایت 57 استعاره مفهومی شناسایی شد که در 4 محور اصلی شامل: «حضور اجتماعی فعال زنان در جامعه ایرانی»، «برابری موقعیت زنان و مردان در جامعه ایرانی»، «نقش محوری زن در خانواده و جایگاه مادری» و «جایگاه حجاب در زندگی زن»، به بازنمایی زنان پرداخته اند.

Semiotic Analysis of Conceptual Metaphors of ‘Woman’ in the Selection of Murals of Tehran

Metaphor is one of the most important elements of beautification that is considered in works of art. Cognitive linguistics has introduced metaphors as a tool for understanding and expressing abstract ideas in the form of images. Based on the conceptual metaphor theory of Likoff and Johnson, the study of metaphors is one of the ways to access the thinking system of people in society. Conceptual metaphors in the form of visual arts create mental frameworks in the audience, which are difficult to destroy. Among the types of visual arts, mural painting has powerful communication functions and can lead to cultural and social effects in the society. Therefore, the main questions of this research are: "what metaphors murals in Tehran create from the concept of women for the audiences?" And "which macro-conceptual domains are defined based on these metaphors?" This research was done with a qualitative approach and semiotic method. For this purpose, 19 murals in Tehran from 1396 to 1400 were purposefully selected and studied. Finally, 57 conceptual metaphors were identified in 4 main axes: "women's active social presence in Iranian society", "equal status of women and men in Iranian society", "the pivotal role of women in the family and motherhood", and "the place of hijab" In the life of a woman", they have focused on the representation of women.

تبلیغات