آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

قضاوت حرفه ای و تصمیم گیری بخش مهم و حیاتی در کلیه فرآیندهای حسابرسی و سنگ بنای این حرفه می باشد؛ از این رو شناسایی عوامل موثر بر آن و شناخت مهارت های جدید برای ارتقای سطح قضاوت حرفه ای و تصمیم گیری  احساس می شود. پژوهش های پیشین در سطح فرهنگ در جوامع نشان می دهد که توسعه و تکامل حسابداری در هر جامعه تابع عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی آن جامعه می باشد. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ابعاد فرهنگی از جنبه های مردگرایی، جمع گرایی، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت و اندازه موسسات حسابرسی با قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی، از نوع همبستگی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و جامعه آماری پژوهش اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1400 و 1401 است که به روش نمونه گیری تصادفی 132 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تایید روابط بین متغیرها و عوامل از طریق تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر صورت پذیرفته است. برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار آماری اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج یافته ها نشان داد فاصله قدرت و مردگرایی رابطه منفی و جمع گرایی رابطه مستقیم با قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان دارد و جنبه اجتناب از عدم اطمینان رابطه معناداری با قضاوت و تصمیم گیری حسابرسان ندارد. همچنین، نقش تعدیلگر اندازه موسسه حسابرسی در روابط بررسی شده مورد تایید قرار نگرفت

Investigating the Relationship between the Dimensions of Organizational Culture and the Size of Audit Firms with Auditors’ Judgment and Decision Making

Professional judgment and decision-making are a vital part of all audit processes and the cornerstone of the audit profession; Therefore, it is essential to identify the factors affecting auditors’ judgment and learn new skills to improve the level of professional judgment and decision-making. Previous researches at the level of culture in societies show that the development and evolution of accounting in each society depends on the environmental, cultural, and social factors of that society. Therefore, the purpose of this research is to investigate the relationship between cultural dimensions from the aspects of masculinity, collectivism, uncertainty avoidance, and the power distance and the size of audit firms with auditors' judgment and decision-making. This research is applied research in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of nature. The data collection tool is a questionnaire and the statistical population of the research is the members of the Iranian Association of Certified Public Accountants in 1400 and 1401. Research samples were chosen by random sampling method of 132 questionnaires. Confirmation of relationships between variables and factors has been done through confirmatory factor analysis and path analysis. Smart PLS statistical software was used to test the hypotheses. The results show that power distance and masculinity have a negative relationship, collectivism has a positive relationship with auditors' judgment and decision-making, and the uncertainty avoidance aspect has no significant relationship with auditors' judgment and decision-making. Also, the moderating role of the audit firm's size in the investigated relationships was not confirmed

تبلیغات