آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

در این نوشتار با رویکرد فلسفی و با روش پژوهش توصیفی تحلیلی به بیان و پاسخ این مسئله پرداخته شده است که آیا عذاب جهنمیان آن چنان که در قرآن کریم با عبارات «خالدین فیه» و «خالدون» بدان اشاره شده است، خلود و جاودانگی دارد یا خیر؟ جان کلام در این گفتار مربوط به دیدگاه ملاصدرا در این زمینه است. از نظر برخی اندیشمندان ملاصدرا در این بحث، دارای دو قول مخالف با یکدیگر در پذیرش و یا رد خلود عذاب جهنمیان است. در این مقاله سعی شده این نکته مورد بحث و بررسی قرار گیرد که کدام قول ملاصدرا بر دیگری تقدم داشته و از قوت استدلالی بیشتری برخوردار است. در نتیجه بحث این نکته به دست آمد که ملاصدرا در مسئله خلود عذاب جهنمیان یک نظر بیشتر ندارد و آن انکار خلود عذاب است و فقط در یک مورد به خلود قائل است و آن خلود عذاب کفار می باشد و اشتباه است که پنداشته شود در دیدگاه ملاصدرا تهافت و تناقضی وجود دارد.

Mollasadra and the Eternity in Torture Affair

M One of the problems which exists in the Resurrection affair, is if torture of the damned is eternal as Quran has applied “eternal life in hell”. We with descriptive analytical research method, discuss this affair philosophically in this writing. The man part of this paper is about Mollasadra's idea in response to this problem. At first we bring up two ideas of Mollasadra about it and explain which idea is primary to the other one and which one is stronger in reasoning. Then at the end of this paper we conclude considerably that Mollasadra really doesn't have more than one idea about the eternity affair. And it's not that he has two different ideas about this matter. It means that he doesn't deny eternity of torture of the damned and accepts it on the other hand. .

تبلیغات