چکیده

مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش تبیین رابطه بین استرس شغلی با کیفیت زندگی و رضایت زناشویی دبیران مقطع متوسطه در شهرستان فراشبند بود.روش شناسی پژوهش: روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه در شهرستان فراشبند 170 بود که با استفاده از سرشماری تمامی افراد در پژوهش شرکت داده شد .ابزار پژوهش پرسشنامه استرس شغلی،رضایت زناشویی و کیفیت زندگی بود.روایی و پایایی ابزار توسط پژوهشگران پیشین مطلوب بدست آمد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین استرسشغلی دبیران با کیفیت زندگی0/426- و رضایت زناشویی0/548-آنان رابطه ی معکوس و معنی داری وجود دارد.همچنین استرس شغلی و کیفیت زندگی می توانند رضایت زناشویی دبیران را به طور معنی داری پیش بینی کنند.نتیجه گیری: استرس شغلی و کیفیت زندگی دبیران می توانند به عنوان پیش بینی کننده های مهمی برای رضایت زناشویی آنها عمل کنند. برای بهبود رضایت زناشویی، مدیریت استرس شغلی و ارتقای کیفیت زندگی دبیران بسیار حائز اهمیت است. این می تواند توسط سازمان ها و مدیران آموزشی با ارائه حمایت و شرایط مناسب شغلی، و همچنین توسط خود دبیران با توجه به تعادل کار و زندگی، مراقبت از سلامتی و ارتباطات مثبت در روابط زناشویی تحقق یابد.

The Relationship Between High School Teacher’s occupational Stress , Quality of Life and Marital Satisfaction

Introduction and goal: Introduction and purpose: The purpose of this research was to explain The Relationship Between High School Teacher’s 0ccupational Stress , Quality of Life and Marital Satisfaction in Farashband city in Iran.Research methodology: Research Methodology: The method of this descriptive research was a correlational type. The research community was all secondary school teachers in Farashband city, which was 170 using the census, and finally 165 people participated in the research. The research tool was the job stress, satisfaction questionnaire. It was marriage and quality of life. The validity and reliability of Abzaz was obtained by previous researchers.Findings:: The findings of the research showed that there is an inverse and significant relationship between teachers' job stress and quality of life (-0.426) and their marital satisfaction (-548). Also, job stress and quality of life can affect teachers' marital satisfaction to predict meaningfullyConclusion: Job stress and quality of life of teachers can act as important predictors for their marital satisfaction. To improve marital satisfaction, it is very important to manage job stress and improve the quality of life of teachers. This can be realized by educational organizations and administrators by providing support and suitable working conditions, as well as by educators themselves with regard to work-life balance, health care and positive communication in marital relationships.

تبلیغات