چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه گرایش و رغبت به ازدواج با تمایزیافتگی و مسئولیت پذیری در دانشجویان دانشگاه آزاد قم انجام شد. این پژوهش از لحاظ روش تحقیق توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد نمونه شامل250 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد گرایش و رغبت به ازدواج حیدری،  مظاهری و پوراعتماد (1383)، تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر (1998) و مسئولیت پذیری احمدی آخورمه و همکاران (1392) بود. یافته های پژوهش نشان داد: الف) بین گرایش و رغبت به ازدواج با تمایزیافتگی رابطه معناداری وجود دارد؛ ب) بین گرایش و رغبت به ازدواج با مسئولیت پذیری رابطه معناداری وجود دارد. یافته ها بدین معناست که تمایزیافتگی و توان تمایز میان عقل و احساس و نیز مسئولیت پذیری با گرایش و رغبت به ازدواج رابطه دارند و می توان با افزایش و بهبود این دو متغیر، گرایش و رغبت به ازدواج را افزایش داد؛ بنابراین پیشنهاد می شود برای گرایش و رغبت به ازدواج و کاهش سن ازدواج، خانواده، مسئولان و متولیان فرهنگی و آموزشی نسبت به بهبود وضعیت تمایزیافتگی و مسئولیت پذیری دانشجویان اهتمام ورزند.

The Relationship of the Tendency and Willingness to Get Married with Differentiation and Responsibility among University Students

This study was conducted to find the relationship of the tendency and willingness to get married with differentiation and responsibility among the students of Islamic Azad University, Qom branch. In terms of research method, this study was descriptive-correlational, and the population included all the students of Islamic Azad University, Qom branch, in the academic year 2021-2022. It included 250 students selected by the convenience sampling. The research tools included Heidari, Mazaheri and Pouretemad's (2004) standard questionnaires of the tendency and willingness to get married, Scarron and Friedlander's (1998) differentiation questionnaire and Ahmadi Akhormeh et al.'s (2013) responsibility questionnaire. The findings of the study showed: a) there is a significant relationship between the tendency and desire to marry with differentiation; b) there is a significant relationship of the tendency and willingness to get married with responsibility. The findings showed that differentiation and the ability to distinguish between reason and emotion as well as responsibility are related to the tendency. Furthermore, it impacts on the willingness to get married, and by increasing and improving these two variables, the tendency and willingness to get married can be increased. Therefore, it is suggested that for the tendency and willingness to get married and to reduce the age of marriage, family, officials and cultural and educational custodians should pay attention to improving the differentiation and responsibility status of students.

تبلیغات