آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر ، بررسی اثربخشی بسته آموزشی معنویت درمانی بر ذهن آگاهی کودکان آزاردیده و مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد بود.روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون، گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، کلّیه کودکان آزاردیده و مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد را در برگرفت. در این پژوهش، تعداد 45 نفر که واجد ویژگی ها و شاخص های شرکت در پژوهش بودند، با استفاده از برنامه نرم افزاری جی پاور (15 نفر آزمودنی در هر گروه) برآورد شد و با روش نمونه گیری داوطلبانه در سه گروه پانزده نفره (گروه آزمایش 1 و گروه آزمایش 2 و گروه کنترل) جانمایی شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر سه گروه، دو گروه آزمایش، تحت مداخلات معنویت درمانی مبتنی بر فرهنگ ایرانی با رویکرد شناختی رفتاری و درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. پس از پایان دوره های مداخله، هر سه گروه با استفاده از پرسش نامه های پژوهش، در پس آزمون و پیگیری شرکت کردند. نمونه ها طی هشت جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و پرسش نامه کیفیّت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.یافته ها: طبق یافته های پژوهش، اثربخشی معنویت درمانی مبتنی بر فرهنگ ایرانی با رویکرد شناختی رفتاری و ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در متغیرهای افسردگی، اضطراب و استرس در هر دو گروه یکسان بود. افزون بر این، اثربخشی معنویت درمانی و ذهن آگاهی در کاهش افسردگی، اضطراب و استرس بیشتر از گروه کنترل در کودکان آزاردیده مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد بود. همچنین اثربخشی معنویت درمانی مبتنی بر فرهنگ ایرانی با رویکرد شناختی رفتاری در ابعاد روابط اجتماعی و کیفیّت زندگی کلی بیشتر از ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بود. همچنین، اثربخشی معنویت درمانی در متغیرهای روابط اجتماعی و کیفیّت زندگی کلی بیشتر از گروه کنترل بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله معنویت درمانی مبتنی بر فرهنگ ایرانی با رویکرد شناختی رفتاری و مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در کاهش نشانه های اختلالات هیجانی، افزایش کیفیّت زندگی کودکان آزاردیده مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی دولت آباد اثربخش بود. افزون بر این، بسته های آموزشی معنویت درمانی و ذهن آگاهی در تغییر متغیرهای وابسته نقش اساسی داشتند.

Validation of spiritual therapy educational package in order to measure its effect on the mindfulness of abused children

The statistical population of the research is all abused children referred to Dolat Abad social emergency center in Tehran, and the research sample was selected from among these children. After conducting the pre-test in all three groups, two experimental groups were subjected to spiritual therapy interventions based on Iranian culture with a cognitive-behavioral approach and mindfulness therapy based on stress reduction. After the end of the intervention periods, all three groups participated in the post-test and follow-up using research questionnaires.The samples were subjected to intervention during 8 sessions of 90 minutes. To collect data, 1- Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) 2- World Health Organization Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF) were used. The data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements.Findings: The results of the research showed that 1- the effectiveness of spiritual therapy based on Iranian culture with the cognitive-behavioral and mindfulness approach based on reducing stress in the variables of depression, anxiety and stress is the same in both groups.In addition to this, the effectiveness of spiritual therapy and mindfulness in reducing depression, anxiety and stress was greater than that of the control group in abused children referred to the social emergency center of Daulat Abad. 2- The effectiveness of spiritual therapy based on Iranian culture with a cognitive-behavioral approach in terms of social relations and overall quality of life is more than mindfulness based on stress reduction. In addition, the effectiveness of spiritual therapy in the variables of social relations and overall quality of life was more than the control group.

تبلیغات