آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

در سال های گذشته بدلیل کاهش اعتبارات بانکی و محدودیت های دسترسی به منابع بین المللی، بنگاه ها با چالش تأمین مالی مواجه شده اند. تأمین مالی جمعی از ابزارهای نوین مالی است که می تواند نیازهای تأمین مالی متقاضیان سرمایه و سرمایه گذاران را برآورده نماید. اگر بنگاه ها بخواهند این ابزار مالی را برای جذب سرمایه سرمایه گذاران توسعه و ترویج نمایند، نیازمند شناخت عوامل موثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی هستند. لذا در این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران می پردازیم. روش پژوهش، آمیخته از نوع توالی کیفی-کمی است. ابتدا با روش تحلیل مضمون و استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با 12 خبره حوزه تأمین مالی جمعی، 52 مضمون پایه تحت 10 مضمون سازمان دهنده، در سه مضمون فراگیر زمینه ای، علّی و مداخله گر شناسایی و طبقه بندی گردید. سپس طبق نتایج پرسشنامه و با نرم افزار TOPSIS میزان تأثیر مضامین بر بازاریابی تأمین مالی جمعی به دست آمد. به ترتیب، میزان اهمیت مضامین پایه برحسب مضمون فراگیر زمینه ای: فرهنگ سرمایه گذاری و زیرساخت ها؛ برحسب مضمون فراگیر علّی: بازدهی، نقدشوندگی، زمان، اعتماد و شفافیت متقاضی و ترویج؛ و برحسب مضمون فراگیر مداخله گر: محصول(موضوع پروژه)، تضامین و ویژگی سکو می باشد.

Identifying and prioritizing factors affecting the marketing of crowdfunding in Iran's capital market

In the past years, due to the reduction of bank credits and the limitations of access to international resources, companies have faced the challenge of financing. Collective financing is a new financial tool that can meet the financing needs of capital applicants and investors. If companies want to develop and promote this financial tool to attract investors' capital, they need to know the effective factors on crowdfunding marketing. Therefore, in this research, we will identify and prioritize the factors affecting crowdfunding marketing in Iran's capital market. The research method is a combination of qualitative-quantitative sequence. First, with the method of theme analysis and the use of library studies and interviews with 12 experts in the field of crowdfunding, 52 basic themes under 10 organizing themes were identified and classified into three overarching themes: contextual, causal, and intervening. Then, according to the results of the questionnaire and with TOPSIS software, the impact of themes on crowdfunding marketing was obtained. In order, the importance of the basic themes according to the overarching theme: investment culture and infrastructures; According to the comprehensive causal theme: efficiency, liquidity, time, trust, and transparency of the applicant and promotion; And according to the overarching theme of the intervener: the product (the subject of the project), the guarantee and the feature of the platform.

تبلیغات