رابطه سبک های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی والدین در کودکان با اختلال یادگیری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
منبع:
خانواده درمانی کاربردی دوره 4 ویژه نامه 1402 شماره 3 (پیاپی 17) مجموعه مقالات حوزه خانواده و فرزند
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۹۳ - ۱۰۴
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۱۴۲
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این مطالعه بررسی رابطه سبک های فرزند پروری و سازگاری اجتماعی والدین در کودکان با اختلال یادگیری می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جز پژوهش های کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه والدینی هستند که دارای کودک با اختلال یادگیری می باشند. به منظور تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با توجه به ماهیت پژوهش، گرد آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه های اختلال یادگیری غلامی و دلاور (1400)، شیوه های فرزند پروری دیانا بامریند (1973)، مقیاس سازگاری اجتماعی ویزمن وپی کل (1978) استفاده شد، در تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش، ضرایب همبستگی و رگرسیون چندگانه با نرم افزار 20SPSS مورداستفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داده ضرایب همبستگی اسپیرمن در مؤلفه سبک های فرزند پروری 352/ و سبک سهل انگارانه 175/0، سبک استبدادی 187/0، سبک قاطع و اطمینان 322/ و سطح معناداری (005/0 ≤ p) می باشد. بنابراین بین سبک های فرزند پروری با سازگاری اجتماعی والدین در کودکان با اختلال یادگیری رابطه مستقیم دارد. همچنین ضریب رگرسیون چندگانه بین سبک های فرزند پروری با سازگاری اجتماعی والدین در کودکان با اختلال یادگیری معادل (377/0=R 2 ) می باشد. این مقدار نشان دهنده ی این واقعیت است که سبک های فرزند پروری توانسته اند حدود 377/0 درصد از واریانس تغییرات سازگاری اجتماعی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که بین سبک های یادگیری فرزند پروری و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد و مراکز یادگیری و دیگر سازمان های مرتبط با اختلالات یادگیری می توانند در نوع آموزش این نوع از کودکان به سبک های فرزند پروری توجه بیشتر کنند تا زمینه آموزش بهتر آنان فراهم شودThe relationship between parenting styles and parents' social adjustment in children with learning disabilities
Aim: The purpose of this study is to investigate the relationship between parenting styles and parents' social adjustment in children with learning disabilities. Methods: In terms of purpose, this research is an applied research and in terms of execution, it is a descriptive type of correlational research. The statistical population of the research is all parents who have children with learning disabilities. 150 people were selected as a statistical sample. According to the nature of the research, data collection was done using Gholami and Delavar's learning disorder questionnaires (2021), Diana Baumrind's parenting methods (1973), Weizmann and Pekel's social adjustment scale (1978). In the analysis of the research findings, correlation coefficients were used. And multiple regression was used with SPSS 20 software. Results: The results of the research showed that Spearman's correlation coefficients in the parenting styles component are 0.352, permissive style 0.175, autocratic style 0.187, assertiveness and confidence 322.00 and significance level (p≤0.005). Therefore, parenting styles have a direct relationship with parents' social adaptation in children with learning disabilities. Also, the multiple regression coefficient between parenting styles and parents' social adjustment in children with learning disabilities is equal to (R 2 =0.377). This value indicates the fact that parenting styles have been able to predict about 0.377% of the variance of social adjustment changes. Conclusion: It can be concluded that there is a relationship between parenting learning styles and social adaptation, and learning centers and other organizations related to learning disorders can pay more attention to parenting styles in the education of these types of children in order to provide them with a better education