چکیده

جنبش پدیدارشناسی به عنوان یک گرایش فلسفی مدرن بر نقش محوری ادراک کننده یا مخاطب در تعیین معنا تأکید می کند. از همین روی، رویکرد پدیدارشناسی در مطالعات اثرهنری و ادبی بسیار حائز اهمیت می شود. رومن اینگاردن، فیلسوف لهستانی، اولین پدیدارشناس کلاسیکی بود که بر اساس اندیشه های هوسرل به مطالعه پدیدارشناسانه اثر ادبی پرداخت. زیبایی شناسی پدیدارشناختی اینگاردن نشان می دهد که چگونه می توانیم به سمت یک رویکرد غنی تر و سازنده تر برای شناخت اثر هنریِ ادبی نزدیک شویم. علاوه بر اینگاردن ولفگانگ ایزر، مفاهیم بنیادین زیبایی شناسی پدیدارشناختی را در چارچوب زیبایی شناسی دریافت، اتخاذ و بسط و گسترش چشم گیری به آن می دهد. در این مقاله موضوع مورد بحث چگونگی کارکرد اندیشه های پدیدارشناسی در زیبایی شناسی دریافت مشخصاً بر محور اندیشه های اینگاردن و ایزر مورد توجه قرار خواهد گرفت. هدف این مقاله بحث و تحلیل سه وجه محوری از تحولات فکری رومن اینگاردن و ولفگانگ ایزر است: نقاط عدم تعین، فضاهای خالی و فرایند انضمامی سازی اثر، که در نهایت تفاوت بین این دو زیباشناس پدیدارشناس در زیبایی شناسی دریافت به وضوح مشخص می شود.

Development of Roman Ingarden Phenomenological Thoughts in Aesthetic Reception by Wolfgang Iser

As a modern philosophical approach, the phenomenological movement emphasizes the role of the perceiver or audience in the determination of meaning of text. Therefore, the phenomenological approach becomes significant in the studies of artistic and literary works. Roman Ingarden, a Polish philosopher, was the first classical phenomenologist who study literary work. Ingarden's phenomenological aesthetics shows how we can approach a profound and more productive approach to understanding the literary work of art. In addition, Wolfgang Iser achieved the fundamental concepts of phenomenological aesthetics from Ingarden expanded significantly in the framework of aesthetic reception. In this article, we discuss how phenomenological ideas are employed in the aesthetics reception by the ideas of Ingarden through Iser. The purpose of this article is to discuss and analyze three mutual key concepts of Roman Ingarden’s and Wolfgang Iser's phenomenological thoughts, that is points of indeterminacy, empty spaces, and the process of concretization of the literary work of art, which the difference between these two phenomenological aestheticians clearly defined in Aesthetic Reception.
Roman Ingarden, Wolfgang Iser, Phenomenology, Points ofIndeterminacy, Empty Spaces, Concretization, Aesthetic Reception.

تبلیغات