آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

پراکنده رویی شهری و تأثیرات زیست محیطی آن از اجزای مهم تحقیقات جهانی تغییر محیط زیست و مسئله اصلی توسعه پایدار است. برای درک و مدیریت تغییرات کاربری زمین و جهت دهی برنامه های توسعه شهر، بررسی محرک های پراکنده رویی شهری بسیار مهم است. هدف پژوهش، تحلیل محرک های پراکنده رویی شهری در شهر اهواز می باشد. تحقیق حاضر ازنظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و ازنظر هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای- اسنادی و پیمایشی است. برای تکمیل پرسشنامه از نظرات 50 نفر از محققانی که در رابطه با شهر اهواز پژوهشی انجام داده اند و مدیران و کارشناسان مرتبط استفاده شده است. به منظور بررسی تأثیرگذاری ابعاد(محرک ها) از روش تحلیل عاملی مرتبه دوم در نرم افزار لیزرل استفاده شده است. 45 محرک شناسایی شده مؤثر بر پراکنده رویی شهری اهواز در 7 بعد شامل مدیریتی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی-فضایی، محیطی، حمل ونقل دسته بندی شده اند. نتایج حاکی از این است که بعد اقتصادی با ضریب 0.88 بالاترین تأثیر را دارد و بعد از آن به ترتیب ابعاد اجتماعی(0.87)، مدیریتی(0.76)، کالبدی- فضایی (0.72)، قانونی(0.71)، حمل ونقل (0.61) و محیطی (0.58) قرارگرفته اندپراکنده رویی شهری و تأثیرات زیست محیطی آن از اجزای مهم تحقیقات جهانی تغییر محیط زیست و مسئله اصلی توسعه پایدار است. برای درک و مدیریت تغییرات کاربری زمین و جهت دهی برنامه های توسعه شهر، بررسی محرک های پراکنده رویی شهری بسیار مهم است. هدف پژوهش، تحلیل محرک های پراکنده رویی شهری در شهر اهواز می باشد. تحقیق حاضر ازنظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و ازنظر هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای- اسنادی و پیمایشی است. برای تکمیل پرسشنامه از نظرات 50 نفر از محققانی که در رابطه با شهر اهواز پژوهشی انجام داده اند و مدیران و کارشناسان مرتبط استفاده شده است. به منظور بررسی تأثیرگذاری ابعاد(محرک ها) از روش تحلیل عاملی مرتبه دوم در نرم افزار لیزرل استفاده شده است. 45 محرک شناسایی شده مؤثر بر پراکنده رویی شهری اهواز در 7 بعد شامل مدیریتی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی-فضایی، محیطی، حمل ونقل دسته بندی شده اند. نتایج حاکی از این است که بعد اقتصادی با ضریب 0.88 بالاترین تأثیر را دارد و بعد از آن به ترتیب ابعاد اجتماعی(0.87)، مدیریتی(0.76)، کالبدی- فضایی (0.72)، قانونی(0.71)، حمل ونقل (0.61) و محیطی (0.58) قرارگرفته اند

Analysis of drivers of urban sprawl (Case study: Ahvaz city)

Urban sprawl and its environmental impacts are important components of global environmental change research and are a key issue for sustainable development. To understand and manage land use change and to direct urban development plans, it is important to examine the drivers of urban sprawl. The purpose of the research is analysis of drivers of urban sprawl in Ahvaz city. This research is descriptive-analytic and in terms of objective, applied analytic. The method of data collection is library-documentary and survey. To complete the questionnaire, the opinions of 50 researchers who have conducted research in relation to the city of Ahvaz and related managers and experts have been used. In order to investigate the effect of dimensions (drivers), the second order confirmatory factor analysis was used in LISREL software. The 45 identified driver affecting the urban sprawl of Ahvaz are classified into 7 dimensions including management, legal, social, economic, physical-spatial, environmental, and transportation. The results show that the economic dimension with a coefficient of 0.88 has the highest impact, followed by social (0.87), management (0.76), physical-spatial (0.72), legal (0.71), transportation (0.61) and environmental dimensions, respectively. (0.58) are located.Urban sprawl and its environmental impacts are important components of global environmental change research and are a key issue for sustainable development. To understand and manage land use change and to direct urban development plans, it is important to examine the drivers of urban sprawl. The purpose of the research is analysis of drivers of urban sprawl in Ahvaz city. This research is descriptive-analytic and in terms of objective, applied analytic. The method of data collection is library-documentary and survey. To complete the questionnaire, the opinions of 50 researchers who have conducted research in relation to the city of Ahvaz and related managers and experts have been used. In order to investigate the effect of dimensions (drivers), the second order confirmatory factor analysis was used in LISREL software. The 45 identified driver affecting the urban sprawl of Ahvaz are classified into 7 dimensions including management, legal, social, economic, physical-spatial, environmental, and transportation. The results show that the economic dimension with a coefficient of 0.88 has the highest impact, followed by social (0.87), management (0.76), physical-spatial (0.72), legal (0.71), transportation (0.61) and environmental dimensions, respectively. (0.58) are located.

تبلیغات