بازتاب حکمت ایران باستان بر زیبایی و عشق عرفانی سهروردی با تکیه بر زیبایی شناسی
آرشیو
چکیده
حکمت و فلسفه در ایران، از قدمت کهنی، برخوردار است. در ایران باستان، به ویژه در عهد خسرو انوشیروان، تلاش زیادی برای توسعه فلسفه و حکمت در ایران انجام گرفت. با آمدن اسلام به ایران نیز این روند تداوم پیدا کرد تا به سهروردی رسید. سهروردی، عامل پیوند بین فلسفه یونان باستان، ایران باستان و فلسفه اسلام است. او با دسترسی به منابع کهن، به ویژه اوستای زرتشت و شاهنامه فردوسی، پیوند قابل تأملی بین فلسفه شرق و غرب به وجود آورد. سهروردی به عنوان احیاگرِ حکمت ایران باستان، با آگاهی کامل از اندیشه فلسفی ایرانیان، تفسیری عرفانی از شخصیت و کردار پهلوانان اساطیری ایران، مانند: کیخسرو، فریدون و کیومرث ارائه می دهد. همچنین، توجه ویژه سهروردی به «نورالانوار»، مبیّن انس وی با قرآن و فرهنگ ایران باستان است. وصفی که سهروردی از زرتشت و مفاهیم زرتشتی در زمینه توجه به نور، آتش، فرّ ایزدی، تقسیم عالم به دو بخش مینوی و گیتی، و همچنین فرشتگان زرتشتی ارائه می دهد، به وضوح، بیان گر میزان تأثیرپذیری او از حکمت ایران باستان است. در بحث زیبایی شناسی، سهروردی به تمام جنبه های «کارکرد اخلاقی» «عالم مثال» «زیبایی و عشق» و«معرفت شناسی» توجه ویژه ای دارد. که می توان بااحتیاط آنها را علم ویژه منبعث از «زیبایی شناسی » به حساب آورد. در این پژوهش تلاش بر این است که بازتاب حکمت ایران باستان و بر زیبایی و عشق عرفانی سهروردی با تکیه بر فلسفه زیبایی شناسی، مورد بررسی قرار دهد.The reflection of the wisdom of ancient Iran on the beauty and mystical love of Suhrawardi, relying on aesthetics
Wisdom and philosophy in Iran have an ancient history. In ancient Iran, especially during the reign of Khosrow Anushirvan, a lot of effort was made to develop philosophy and wisdom in Iran. With the coming of Islam to Iran, this process continued until it reached Suhrawardi. Suhravardi is the link between the philosophy of ancient Greece, ancient Iran and the philosophy of Islam. By accessing ancient sources, especially Zoroastrian Avesta and Ferdowsi's Shahnameh, he created a remarkable link between Eastern and Western philosophy. As a revivalist of the wisdom of ancient Iran, with full knowledge of Iranian philosophical thought, Suhravardi presents a mystical interpretation of the personality and actions of the legendary heroes of Iran, such as: Ki Khosro, Fereydon and Kiyomarth. Also, Suhravardi's special attention to "Nooral Anwar" shows his affinity with the Quran and ancient Iranian culture. The description that Sohrvardi gives of Zoroastrianism and Zoroastrian concepts in terms of attention to light, fire, divine furnace, division of the world into two parts, Minoan and Gitian, as well as Zoroastrian angels, clearly shows the extent to which he was influenced by the wisdom of ancient Iran. In the discussion of aesthetics, Suhrvardi pays special attention to all aspects of "moral function", "world of example", "beauty and love" and "epistemology". which can be cautiously considered as a special science originating from "aesthetics". In this research, an attempt is made to reflect on the wisdom of ancient Iran and on the beauty and mystical love of Sohrvardi, relying on the philosophy of aesthetics.