بررسی تعاملات اجتماعی رسانه ها در توجه به رفتارهای شهروندی در میان شهروندان تهرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تعاملات اجتماعی رسانهها در توجه به رفتارهای شهروندی است. از لحاظ دستیابی به هدف، روش تحقیق حاضر از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش پژوهش موردنظر پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر تهران در سال 1401 تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و نمونه برابر 384 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای بود. دادهها با نرمافزار SPSS تحلیل شد و برای تحلیل فرضیات از ضریب رگرسیون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تعاملات اجتماعی در رسانه ملی و رسانههای اجتماعی بر توجه به رفتارهای شهروندی تأثیر مثبت معناداری دارد. اما تعاملات اجتماعی در رسانههای محلی بر رفتارهای شهروندی تأثیری ندارد. ضریب همبستگی بین تعاملات اجتماعی در رسانهها باتوجهبه رفتارهای شهروندی برابر 65/0 و ضریب تعیین برابر 42/0 است. به عبارتی میتوان گفت که 42/0 تغییرات توجه به رفتارهای شهروندی توسط تعاملات اجتماعی در رسانهها تعیین میشود و 58/0 نیز توسط متغیرهای دیگر تعیین میشود. همچنین نتایج نشان میدهد که تعاملات اجتماعی در رسانه ملی 38/0 و تعاملات اجتماعی در رسانههای اجتماعی 57/0 تغییرات توجه به رفتارهای شهروندی را پیشبینی میکند.Investigating the Social Media Interactions in Attention to Citizenship Behaviors
The purpose of this study is to investigate the social interactions of the media in relation to citizenship behaviors. In terms of purpose, the present study is applied, and in terms of data collection method, the research method is survey. The statistical population of the present study consists of all citizens over 18 years of age in tehran in 2021, whose number is over 115,000 people. Cochran's formula is used to determine the sample size and the sample is equal to 384 people. The sampling method is a multi-stage cluster. Data were analyzed by SPSS software and regression coefficient was used to analyze the hypotheses. The findings of the research show that social interactions in the national media and social media have a significant positive effect on paying attention to citizenship behaviors. But social interactions in local media have no effect on citizen behavior. The correlation coefficient between social interactions in the media with regard to citizenship behaviors is equal to 0.65 and the coefficient of determination is equal to 0.42. In other words, it can be said that 0.42 changes in attention to citizenship behaviors are determined by social interactions in the media, and 0.58 are determined by other variables. Also, the results show that social interactions in national media 0.38 and social interactions in social media 0.57 predict changes in attention to citizenship behaviors.