آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

درک و شناخت مخاطبان کودک از زمان، متفاوت با بزرگ سالان است؛ بنابراین نویسندگان در نگارش داستان برای این رده ی سنی و تأثیرگذاری بیشتر، باید از الگوی زمانمندی مناسب با فهم آنان استفاده کنند. بر این اساس، هدف در این پژوهش نیز بررسی زمانمندی روایت در داستان های بازنویسی آذریزدی از مثنوی برای مخاطبان کودک است. بدین منظور ابتدا نظریه ی ژنت درباره ی زمانمندی روایت و نگرش نیکولایوا به زمانمندی در داستان کودکان، در چارچوب اصلی پژوهش، بررسی شد و سپس بر مبنای آن ها، عناصر زمانمندی در سه داستان بازنویسی شده از مثنوی به روش اسنادی با این فرض که آذریزدی، مناسب با درک مخاطب کودک از زمان، نوع نگرش به کودکی و اهداف ادبیات کودک، تغییراتی در الگوی زمانمندی داستان ها ایجاد کرده است، تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان می دهد آذریزدی براساس نگرش آموزشی که به ادبیات کودک داشته است و همچنین این دیدگاه که مخاطبان کودک نیاز به توضیح بیشتر درباره ی مطالب دارند، از درنگ توصیفی در بخش شخصیت پردازی و بیان رویدادها، گذشته نگری و بسامد مکرر استفاده کرده که این امر موجب شتاب منفی در داستان های بازنویسی شده است. آذریزدی  صحنه های حذف شده در مثنوی را  به صورت خلاصه روایت کرده و صحنه های خلاصه را با جزئیات بیشتر بازنویسی کرده است تا اطلاعات ضروری در اختیار مخاطب کودک قرار گیرد. مقایسه ی الگوی زمانمندی داستان های بازنویسی شده با نگرش نیکولایوا نیز نشان می دهد آذریزدی بیشتر به ساختار زمانمندی داستان های کلاسیک کودک نظر داشته است تا داستان های معاصر.  

Analysis of Narrative Temporality in Azaryazdi's Rewritten Stories of Mathnavi for Children, Based on Genette’s and Nikolajeva's Theories

Mehdi Azaryazdi is among the most influential authors in the field of children's and adolescents’ literature and one of the pioneers in the field of rewriting and recreating old Persian tales. He translated stories from ancient works such as Qabus-Nameh , Marzban-Nameh , Sindbad-Nameh , Kalileh and Damneh , Bustan , Golestan , and especially Mathnavi, into the contemporary language, and in this way, laid the ground to accurately transfer human concepts to the today's generation. He rewrote and recreated these works based on the principle that every child's literary work inevitably reveals a view about childhood and every author has a child created by his own mind (Khosrownejad, 2010: 26). This research aimed to investigate three important rewritten stories from Mathnavi , i.e., the story of the merchant and the parrot , the disagreement over the qualities and the shape of the elephant, and the condemning by Moses -may peace be upon him- of the shepherd's devotional prayer, using the documentary study method and based on Genette's theory of narrative temporality. These stories are presented in the book Good Stories for Good Children under the titles of "The Merchant and the Parrot ", "The Elephant in the Dark ", and " Moses and the Shepherd".

تبلیغات