آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳

چکیده

نظر به اهمیت روزافزون آموزش مجازی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و نیز محدودیت ها و مشکلات این نوع آموزش، نظیر کاهش ارتباط میان مدرس و زبان آموزان، بی انگیزگی و بی میلی فراگیران به شرکت در بحث های کلاسی و نیز فاصله گرفتن از انجام کارهای تعاملی، پژوهش کاربردی حاضر کوشیده است تا با هدف هموار ساختن مسائل و مشکلات مذکور، به پیشنهاد تدریس زبان فارسی بر اساس الگوی مفهومی آموزش و ارائه راهکارهایی جهت تدریس مجازی آن بپردازد. الگوی مفهومی آموزش در بر دارنده کلان شایستگی های شناختی (تفکر های خلاق، انتقادی، سیستمی و آینده نگر)، هیجانی اجتماعی (مدیریت درون فردی و میان فردی)، حسی ادراکی (مدیریت محیط و حواس) و ارزش ها است که با هدف همسو سازی فعالیت های آموزشی با نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است. در این جستار که به شیوه کیفی انجام شده است، جهت آموزش مجازی مهارت های چهارگانه زبان یعنی شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری بر اساس مؤلفه های الگوی مفهومی آموزش، ابتدا یک نمونه درس برای سطح پیشرفته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بر اساس الگوی مذکور شبیه سازی شد ه و پس از آن راهکارهایی جهت تدریس مؤثر آن در فضای مجازی ارائه شده است. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که آموزش زبان فارسی در فضای مجازی بر اساس الگوی مذکور، کاربردی و قابل اجرا است و می تواند به رفع مشکلات و محدودیت های این نوع تدریس کمک شایانی نماید.

Virtualization of Conceptual Model of Education: An Effective Step in Teaching Persian Language to Non-Persian Speakers

Considering the importance of online teaching of Persian language to non-Persian speakers and the limitations and problems of this type of education such as such as decreasing teacher-student interaction, lack of motivation and reluctance of learners to participate in class discussions as well as distancing themselves from doing interactive tasks, the present applied research in a bid to deal with the mentioned issues and problems, attempted to focus on the proposal of Persian language teaching based on the conceptual model of education and to provide solutions for its online teaching. The conceptual model of education includes macro-cognitive competence (creative, critical, systemic and futuristic thinking), social-emotional (intra-personal and interpersonal management), sensory-perceptual (sensory and environment management) and values that are proposed for aligning educational activities with the education system. In this research, which was conducted in a qualitative manner, in order to teach the four language skills, i.e. listening, speaking, reading and writing through an online platform based on the components of the conceptual model of education, first, a sample lesson for the advanced level of teaching Persian language to non-Persian speakers was simulated based on the mentioned model and after that, solutions for teaching it effectively on an online platform have been presented. The findings of the present research indicate that Persian language teaching on an online platform based on the mentioned model is practical and applicable and can help to remove the problems and limitations of this type of teaching.

تبلیغات