آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

ابن سینا بر این باور است که حکمت الهی اقتضا می کند هر موجودی به کمال مطلوب و شایسته خود نائل گردد و هر حالتی از حالات انسان نیز اقتضای کمالی دارد که آن ها را به سوی غایت و هدفی سوق دهد و آن را همانند صفت تفکر و تعقل از لوازم ذاتی وجود انسان و مقوم ذات او و هدف مشترک همه علوم می داند و می گوید که مفهوم کمال در مقایسه با مفاهیم خیر و سعادت، مطلوب بالذات است. ابن سینا چیستی کمال را با روش های مختلفی بیان کرده است: 1. در ضمن تعریف نفس ناطقه به بیان چیستی کمال پرداخته است. 2. در تعریف فلسفه نیز از مفهوم کمال استفاده کرده است و بر این باور است که جوینده فلسفه باید برای نیل به کمال، فلسفه بیاموزد. 3. تبیین مفاهیم خیر، سعادت و لذت را بر تعریف مفهوم کمال مبتنی کرده است. در بررسی چیستی کمال و نسبتی که با مفاهیم خیر، لذت، سعادت دارد، معلوم می شود که تحقق خیر و سعادت بر وجود و تحصیل کمال است و می توان گفت که کمال به نوعی تقدم ذاتی و رتبی بر آن ها دارد. روش نویسنده در این پژوهش، روش جمع آوری اطلاعات و به نوعی پدیدارشناسی مبتنی بر متن به همراه روش توصیفی تحلیلی است.

Definition of Perfection According to Ibn Sīnā and its Relationship with Goodness, Virtue and Happiness

Ibn Sīnā believes that the divine wisdom requires every being to reach the perfection it wishes for and is worthy of, and every state of human states also requires perfection that leads them to a goal. Ibn Sīnā considers perfection, like thinking and reasoning, as one of the essential constituent features of the human existence and as the common goal of all fields of knowledge and states that, compared to the concepts of goodness and happiness, the concept of perfection is desirable for itself. He has expressed the definition of perfection in different ways: 1. while defining the intellective soul, he has explained the definition of perfection, 2. for defining philosophy, he has used the concept of perfection and maintains that the seeker of philosophy should learn philosophy to achieve perfection, and 3. he has used the concept of perfection to explain the concepts of goodness, happiness and pleasure. Through examining what perfection is and the relationship it has with the concepts of good, pleasure, and happiness, it becomes clear that the realization of good and happiness depends on the occurrence and acquisition of perfection, and it can be said that perfection has a kind of priority in terms of essence and rank over them. This article uses a kind of text-based phenomenology along with the descriptive-analytical method to deal with the collected information.

تبلیغات