تأثیر مطالعه رمان بر بهبود همجوشی شناختی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مطالعه رمان نوجوان بر بهبود همجوشی شناختی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شیراز بود. روش شناسی پژوهش : . روش پژوهش شبه تجربی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه به همراه دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر شیراز بودند. برای تعیین حجم نمونه 40 نفر از اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های 20 نفر گواه و آزمایش قرار داده شدند. جهت انجام طرح آزمایشی، 9 عنوان کتاب رمان از مجموعه رمان نوجوان امروز به نوجوانان گروه آزمایش معرفی و توسط ایشان مطالعه شد. بعد از مطالعه هر عنوان کتاب، یک جلسه بحث کتاب برگزار شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز و همکاران(2015) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ(1993) بود. تحلیل داده در دو مرحله آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و مرحله آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره) انجام شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که با مطالعه رمان های نوجوان مقادیر میانگین هر دو متغیر همجوشی شناختی و سازگاری اجتماعی در پس آزمون نسبت به قبل از اجرای طرح آزمایشی کاهش یافته است. همچنین بر اساس تحلیل کووارانس، تأثیر مطالعه رمان نوجوان بر بهبود همجوشی شناختی به میزان 82/0و افزایش سازگاری اجتماعی به میزان 78/0 در دانش آموزان دختر 13 تا 15 ساله شد. نتیجه گیری : تأمل بر نیازهای اساسی دانش آموزان به اقتضای شرایط کنونی و انتظارات مبتنی بر بایسته ها در تربیت غیرمستقیم و اثربخش و با توجه به تأثیر مطالعه رمان نوجوان؛ تخصیص ساعتی از فوق برنامه های درسی نوجوانان به مطالعه غیر درسی در جهت پیشگیری و بهبود اختلالات اجتناب ناپذیر و ناشی از فرایند رشد دانش آموزان در مدارس توسط برنامه ریزان در سطح کلان پیشنهاد می گردد. کلید واژه ها: رمان نوجوان، سازگاری اجتماعی، همجوشی شناختیThe Effect of Novel Reading on Improving Cognitive Fusion and Social Adaptation of Shiraz First year High school Students
Introduction and goal: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of reading novels by teenagers on improving cognitive fusion and social adjustment of female students of the first year of high school in Shiraz in Iran. Research methodology: The quasi-experimental research method was a pre-test-post-test design with a control group and a follow-up period. The statistical population of the research included all female students of the first year of high school in Fars province. In order to determine the sample size, 40youth members of artistic cultural centers of the Center for Intellectual Development of Children and Adolescents were selected using available sampling method and were randomly placed in groups of 20 people as evidence and experiment.In order to carry out the experimental project, 9 titles of novels from the collection of novels for teenagers today were introduced to the teenagers of the experimental group and read by them. After reading each book title, a book discussion session was held. The research tool was Gillanders et al.'s cognitive fusion questionnaire (2015) and Sinha and Singh's students' social adjustment questionnaire (1993). Data analysis was done in two stages: descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate covariance analysis test). Findings : The results of this research showed that by studying teenage novels, the mean values of both cognitive-fusion and social adjustment variables have decreased in the post-test compared to before the implementation of the experimental plan. Also, based on covariance analysis, the effect of studying teenage novels on improving cognitive fusion was 0.82 and increased social adjustment was 0.78 in female students aged 13to 15. Conclusion: Reflecting on the basic needs of students in accordance with the current conditions and expectations based on the document of fundamental transformation in indirect and effective education and considering the impact of reading teenage novels; Allocating an hour from the extracurriculars of teenagers to non-curricular studies in order to prevent and improve the inevitable disorders caused by the growth process of students in schools is suggested by planners at the macro level.