آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: شهروندی مفهومی است که به افراد جامعه هویت رسمی و قانونی می بخشد و از یک طرف متضمن وظایف و مسئولیت ها و از طرف دیگر متضمن حقوق و خواسته های افراد است. پژوهش حاضر با هدف توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیسته ی دانش آموزان از مولفه های تربیت شهروندی موثر انجام شده است. روش پژوهش: جامعه پژوهش شامل تعداد 54000 نفر دانش آموزان پسر و دختر سال های سوم و چهارم رشته های متوسطه نظری استان سیستان و بلوچستان در 6 منطقه آموزشی سال تحصیلی 96-1395 بود. که با روش نمونه گیری هدفمند همگن انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادها، مصاحبه ی نیمه ساختاریافته بود که مصاحبه ها حد اشباع داده ها ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل دادها، روش کدگذاری موضوعی و تحلیل تفسیری بود. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها و حذف کدهای مشترک، کد مفهومی که بیانگر تجارب مشارکت کنندگان بود استخراج گردید که در 5 دسته اصلی به این شرح دسته بندی شدند: 1 بهداشت فردی و جمعی 2 قدرشناسی از میراث فرهنگی 3 مشارکت 4 قانون 5 توانایی حل مسئله. نتیجه گیری: این یافته ها نمایانگر آن است که دانش آموزان در ارتباط با مهارت های شهروندی تجارب مثبت و منفی زیادی را کسب کرده اند که مبین تغییرات در نگرش، اخلاق و... می باشد که آگاهی از آن، برنامه ریزی برای مسئولین جامعه را آسان تر می کند.

New Explanation of Citizen Education Components with Emphasis on Hidden Curriculum in High School

Introduction and Objectives: Citizenship is a concept that gives the people of the society formal and legal identity and, on the one hand, entails duties and responsibilities, and, on the other hand, implies the rights and desires of individuals. The purpose of this study was to describe, explain and interpret students' life experiences of effective citizenship education components. Method: The population of the study consisted of 54000 male and female students of the third and fourth year of the theoretical secondary schools of Sistan and Baluchestan province in six educational years of the academic year of 2016-2017. Which were selected by homogeneous purposeful sampling. The data gathering tool was a semi-structured interview, where interviews continued to saturate data. The data analysis method was thematic coding and interpretive analysis. Results: After analyzing the data and removing the common code, a code of concept that represents participants' experiences was extracted and categorized into five main categories: 1 Individual and collective health 2 Cultural heritage 3 Participation 4 Law 5 Ability to solve Question. Conclusion: These findings indicate that students have gained many positive and negative experiences in relation to citizenship skills that suggest changes in attitudes, ethics, and so on, making them easier to plan for community officials.

تبلیغات