تحلیل نشانه- معناشناسی روایی گفتمان: بررسی موردی فیلم ملخ دریایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش با بهره گیری از رویکرد تحلیلی نشانه- معناشناسی به بررسی حضور کنشگران در جریان شکل گیری معنا می پردازد تا شرایط تولید و دریافت معنا را در گفتمان نشان دهد. همچنین روابط معنایی موجود در داستان را، که علاوه بر نشانه های روایی، نشانه های گفتمانی نیز، در جهت دهی معنای داستان نقش دارد. از این رو در این پژوهش به بررسی فیلم «ملخ دریایی» بر اساس داستان «ماهی» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی از «قصه های مجید» و به کارگردانی کیومرث پوراحمد خواهیم پرداخت. این داستان حول محور شخصیت مجید و کنش های او در محیط پیرامونش شکل می گیرد؛ در واقع کنشگر در طول داستان دچار بحران هایی می شود که به ترک وضعیت قبلی و نفی آن برای رسیدن به موقعیتی جدید است. هدف این پژوهش بررسی زنجیره های نشانه- معناشناسی گفتمان، مربع معناشناسی گریماس ، فرآیند تنشی معنا، که با هدف نشانه- معناشناسی و روابط معنایی موجود در داستان که علاوه بر نشانه های روایی، نشانه های گفتمانی نیز در جهت دهی معنایی داستان نقش دارد.Narrative Sign- Semantics Analysis of Discourse: A Case Study of the Sea Locust Movie from the Fish Story of Majid Houshang Moradi Kermani
In this research, the presence of actors during the formation of meaning is investigated using the analytical approach of sign-semantics in order to show the conditions of production and reception of meaning in discourse. Also, the semantic relations in the story, which in addition to narrative signs, also discourse signs, play a role in directing the meaning of the story. Therefore, in this research, we will examine the "Sea Locust" movie based on the story of "Fish" written by Houshang Moradi Kermani from "Majid Story" and directed by Kiomars Poorahmad. This story revolves around Majid's character and his actions in his surroundings; In fact, the actor experiences crises throughout the story that leave the previous situation and deny it to reach a new situation. The purpose of this study was to investigate the sign-semantics chains of discourse, the grimace semantic square, the stress process of meaning, with the purpose of sign-semantics and the semantic relationships in the story in addition to narrative signs, discourse signs also play a role in the semantic direction of the story.