آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

یکی از انواع چهارگانه ادبیات که از روزگاران کهن مورد تأکید و اتفاق نظر ملت های صاحب فرهنگ و تمدن جهان بوده و هست، ادبیات تعلیمی است. ادبیات تعلیمی به نوعی از ادبیات گفته می شود که در آن خالق اثر با در مقابلْ قراردادن دو مفهوم خیر و شرّ به طورغیرمستقیم سعی دارد تا مضامین اخلاقی و حکمی را، که در ادبیات کلاسیک جهان عموماً به زبان حیوانات (فابل) و در قالب پند و اندرز است، به دیگران آموزش دهد. در میان آثار تعلیمی جهان به زبان فابل، دو اثر به نام های «افسانه های ازوپ» و «کلیله و دمنه»، که یکی متعلق به دنیای غرب و دیگری متعلق به جهان شرق است، بیش از آثار دیگر با مضامین اخلاقی و حکمی همراه است. برهمین اساس، نگارنده برآن است تا برخی از اصول اخلاقی افسانه های ازوپ و کلیله و دمنه را، که در تاریخ ادبیات جهان از جایگاه ارجمندی برخوردارند و در حوزه ادبیات تعلیمی مورد تأکید بسیاری از اندیشمندان اخلاق گرا می باشند، نقد و بررسی نماید. شایان ذکر است که آموزه های تعلیمی دو اثر مذکور در عرصه های مختلف زندگی بیش از همه در مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی نمود دارد.  

A comparison of international didactic thoughts in Aesop myths and Kelileh-va-demneh

Fromancient times, one ofthe fourtypes ofliterature which has been– by common consensus –emphasized among outstanding nations in culture and civilization is Didactic Literature. Didactic Literature is a kind of literature in which the creator of the work indirectly places two concepts of good and evil against each other while trying to teach the ethical and moral implications to human beings that, in the classical literature of the world, is generally stated through the language of animals (i.e. fable) in the form of advice. Among didactic works of the world, two are more-than-others involved in the ethics and morality; Aesop myths and Kelileh-va-demneh, the former is in the west whereas the latter is belonged to the east.   Therefore, the present study aims at reviewing and analyzing some of the ethical principles in Aesop myths and Kelileh-va-demneh which have venerable place in the history of world literature and which are emphasized by a lot of ethic-oriented thinkers in the realm of didactic literature.   It should be mentioned that these two works, in their teachings, have dealt with religious, social, and political issues more than other fields in society. 

تبلیغات