سنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) و تأثیر آن بر سبک های یادگیری نوجوانان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبک های یادگیری فرزندان می باشد. بدین منظور نمونه یی 400 نفری از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشه یی چند مرحله یی انتخاب و با آزمون های سبک های یادگیری کلب و سبک های فرزندپروری اصلاح شده ی شفر مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانسی استفاده گردید. تحلیل یافته ها نشان داد سنخ فرزندپروری در برگیرنده ی دو والد مقتدر، به طور معناداری نمره های بالاتری را در شیوه ی یادگیری تجربه ی عینی به دست آورده اند. مقایسه ی نمره های شیوه ی یادگیری مشاهده تأملی در نوجوانان نشان می دهد که بین گروه های مورد بحث تفاوت معنی داری وجود ندارد. سنخ های فرزندپروری مادر مستبد/ پدر مستبد، مادر بی تفاوت/ پدر سهل گیر و مادر بی تفاوت/ پدر بی تفاوت به طور معناداری نمره های بالاتری را در شیوه ی یادگیری مفهوم سازی انتزاعی به دست آورده اند. و بالاخره نوجوانان خانواده های دارای سنخ های فرزندپروری مادر مقتدر/ پدر مقتدر، مادر سهل گیر/ پدر مقتدر و نیز مادر سهل گیر/ پدر سهل گیر نسبت به سایر سنخ ها نمره های بالاتری را در شیوه ی یادگیری آزمایشگری فعال به دست آورده اند.Typology of family parenting styles and it's influences on adolescent's learning styles
Each learner in a learning environment has some characteristics that are prerequisites of his/her learning. These attributes, are called the input behaviors. One of the factors that the individual brings to learning situation is learning style. According to Patterson and his colleagues (2009) learning styles are psychological processes and preferred strategies for learning. This study followed the impact of parenting typology (combined mother and father parenting style) on learning styles of children. For this a sample of 400 secondary-school students in Isfahan were selected. Then they completed the Kolb Learning Styles Inventory and modified Scheffer's Parenting Styles Inventory. The results of one-way analysis of variance method, and Scheffe's post-hoc test showed that adolescents with family parenting typology, that contain two authoritative parents, have higher scores in concrete experience learning style; adolescents with two authoritarian parents, indifferent mother/indulgent father and indifferent mother/indifferent father, showed higher scores in abstract conceptualization learning style. Eventually, parenting types including two authoritative parents, indulgent mother/authoritative father and indulgent mother/indulgent father, have higher scores in active- examination learning style.