نویسندگان: عسگر اکبری

کلید واژه ها: مدیریت دانش جریان دانش- موانع دانشگاه آزاد اسلامی - کتابخانه ها

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۱۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف : شناسایی و رتبه بندی موانع جریان دانش به منظور پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش : روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل 2 کارمند بودند که 60 مدیر در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که سنجش پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون فریدمن و با نرم افزار اس.پی.اس.اس. ویرایش 22 انجام شده است. یافته ها : از بیش ترین تا کم ترین موانع شامل: عوامل مدیریتی با میانگین رتبه 51/7، عوامل فن آوری با میانگین رتبه 25/7، عوامل سازمانی با میانگین رتبه 24/6، عوامل فردی با میانگین رتبه 57/4، منبع دانش با میانگین رتبه 60/3، عوامل ماهوی دانش با میانگین رتبه 10/3، کانال های ارتباطی با میانگین رتبه 73/2 و عوامل زمانی با میانگین رتبه 01/1 بود. نتیجه گیری : نتایج نشان داد عوامل هشتگانه موانع جریان دانش، پیاده سازی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت ایجاد می کنند. جهت رفع موانع توجه به عوامل مدیریتی از اولویت های اساسی کتابخانه ها می باشد.

Identification and ranking of knowledge flow barriers in Islamic Azad University libraries

Objective: Identifying and ranking barriers to knowledge flow in Islamic Azad University libraries to implement the deployment of knowledge management. Methods: Research method was survey. The statistical population of the study include all managers of the central libraries of Islamic Azad University with at least 2 employees and 60 managers. The data collection tool was an organized questionnaire that its reliability was calculated with Cronbach's alpha of 0/87. Data analysis is done by using Friedman test and using SPSS software version 22. Results : From the most to the least obstacles average ratings include: management factors with 7/51; technology factors with 7/25; organizational factors with 6.24; individual factors with 4/5; source of knowledge with 3/60; the material knowledge factors with 3/10; communication channels with 2/73; time factors with 1/01. Conclusion : The results showed that the eight factors of barriers to knowledge flow, implementation of knowledge management establishment in Islamic Azad University libraries make constrains.In order to eliminate existing obstacles attention to managerial factors is one of the main priorities of libraries.

تبلیغات