ارائه شاخص های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن به انجام رسیده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش، در ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، شاخص های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران در چهار وجه کارت امتیازی متوازن (منابع و زیرساخت ها، کارایی، رشد و توانمندی های بالقوه و استفاده) گردآوری شد و سپس از طریق یک مطالعه دلفی دو مرحله ای، نظرات 15 نفر از متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی در مورد میزان اهمیت هر یک از این شاخص ها در قالب پرسشنامه ای با طیف لیکرت پنج گزینه ای گردآوری شد. یافته ها: در نهایت تعداد 48 شاخص برای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن، بومی سازی و انتخاب شد و در قالب یک سیاهه وارسی ارایه گردید. نتیجه گیری: حاصلِ پژوهش حاضر، شاخص های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن است که به کارگیری آن در کتابخانه های تخصصی، امکان سنجش دقیق عملکرد و مقایسه آن ها با کتابخانه های مشابه فراهم می شود.Introducing measurement indicators of Iranian special libraries within balanced scorecard approach
Purpose: The purpose of this study is to define performance measurement indicators of Iranian special libraries within balanced scorecard approach.
Methodology: At first, performance measurement indicators of Iranian special libraries within four perspectives of balanced scorecard prepared (Resource, infrastructure, Use, Efficiency, Potentials and development) as a checklist by literature review. Then these indicators introduced to 15 experts in knowledge and information science through a Delphi study, and their ideas and opinions were gathered using a multi choice questionnaire.
Findings: Consequently, 48 indicators were customized and selected and presented as a checklist
conclusion: conclusion of this research is introducing measurement indicators of Iranian special libraries within balanced scorecard approach. These indicators can provide performance measurement of special libraries and compare them with similar libraries