تعیین فرایند زیست روش های پژوهش در پایان نامه های علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های دولتی ایران از سال 1384-1388 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین فرایند زیست روش های پژوهش پایان نامه های علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های دولتی ایران از سال 1384- 1388 است. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، و از روش تحلیل محتوا، برای تعیین گرایشات روش های پژوهشی پایان نامه ها استفاده کرده است. جامعه مورد مطالعه 292 پایان نامه علوم کتابداری و اطلاع رسانی نوشته شده از سال 1384-1388 در دانشگاه های دولتی ایران می باشد. پایان نامه ها از لحاظ روش پژوهش نیز در 10 نوع روش پژوهشی تفکیک شده اند. گردآوری اطلاعات با استفاده از فیش برداری بر مبنای فهرست کنترل انجام شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای EXCEL و SPSSانجام شده است. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش 81/42 درصد از کل پایان نامه ها از روش پژوهش پیمایشی، 01/13 درصد از روش پژوهش تحلیل محتوا، 30/11 درصد از روش پژوهش تحلیل استنادی، 22/8 درصد از روش پژوهش پیمایش توصیفی، 51/6 درصد از روش پژوهش کتابخانه ای، 45/4 درصد از روش پژوهش پیمایش مقایسه ای، 11/4 درصد از روش پژوهش پیمایش تحلیلی، 77/3 درصد از روش پژوهش پیمایش ارزشیابی، 40/2 از روش پژوهش توصیفی، 05/2 درصد از روش پژوهش توصیفی تحلیلی، 68/0 درصد از روش پژوهش تجربی و 68/0 درصد از پایان نامه ها از روش پژوهش طراحی سیستم استفاده کرده اند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که گرایش روش پژوهشی غالب در پایان نامه های علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های دولتی ایران مربوط به روش پژوهش پیمایشی، و ضعیف ترین گرایش مربوط به روش های پژوهشی تجربی و طراحی سیستم می باشد.Determination of Research Methods Life Process of Library and Information Science Thesis in the Governmental Universities of Iran Submitted During 2005- 2009
Objective: This research aimed to determine the research methods life process of Library and Information Science dissertations and thesis in the Governmental Universities of Iran submitted during 2005- 2009.
Methodology: Content analysis method has been used this research. Statistical population contains the 292 dissertations in the10 Governmental Universities of Iran. Data were collected by checklists and analyzed by Excel and SPSS software’s.
Findings: Findings showed that 42.81 percent of dissertations, used survey research methods, 13.01 percent content analysis, 11.30 percent citation analysis, 8.22 percent descriptive survey, 6.51 percent library research, 4.45 percent comparative survey, 4.11 percent analytic survey, 3.77 percent evaluative survey, 2.40 percent descriptive, 2.05 percent analytic descriptive, 0.68 percent system design, and remaining 0/68 percent of dissertations used of the experimental research methods.
Conclusion: The results show that prevailing research method in the Library and Information Science thesis is related to survey research methods, and weakest trend are related to system design and experimental research methods.