آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان استفاده از فناوری اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و ضعف در کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی توصیفی انجام گرفته است. حجم نمونه مدیران و کارکنان، از روش سرشماری، شامل همگی مدیران هفت کتابخانه و 33 نفر کارکنان آنان و جامعه گسترده اعضاء از روش نمونه گیری نرمال، 136 نفر، به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 انجام شد. یافته ها:وضعیت کتابخانه های مورد پژوهش، از لحاظ امکانات نرم افزاری، سخت افزاری و همچنین منابع الکترونیکی در سطح حداقل قرار دارد و بهره چندانی از این منابع و تجهیزات برده نمی شود. کتابداران عمده ترین مشکلات در استفاده از فناوری اطلاعات و شبکه ها را عدم امکانات و فقدان آموزش کافی می دانند. نتیجه گیری: میانگین28/18 نفر از کارکنان اولویت اصلی موانع بهره گیری از فناوری اطلاعات را فقدان برنامه و طرح مشخص برای آموزش حین خدمت می دانند. اولویت اصلی خدمات مورد نیاز مراجعان، خدمات جستجوی پیوسته در اینترنت با میانگین 70/111 است. مشکل اصلی مراجعان در جریان یافتن اطلاعات نیز کمبود منابع حاصل از فناوری اطلاعات با میانگین83/92 می باشد.

Investigating the Rate of Usage of IT in Libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult, Ahwaz city and the Barriers of Applying Them in this Libraries

purpose: The aim of  present research was to identify the strengths and weaknesses of the use of Information technology in libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult Ahwaz city. Methodology: The descriptive survey is used.Three questionnaires were prepared for managers, employees and members of the library. For Analysis of Results Descriptive statistics and SPSS 18 Software were used. Findings: The amount of using information technology is in the lowest rate. Librarians declared that the major problem  in using information technology in libraries, are inadequate facilities and in adequate training. Conclusion: 18.28 of employees declared the important  priority barriers to use information technology was the loss of plan specifically for job training. Priority services client was online search services with an average of 111.70. The most important problem of the patrons was inadequate resources find  with an average of 92.83 is.

تبلیغات