تاثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت بر مهارتهای شغلی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز و متغیرهای موثر برآن می باشد. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه با طیف پاسخگویی لیکرت که سؤالات آن بر اساس متغییرهای موجود در فرضیه شکل گرفته؛ و از طریق آیین نامه ها، گزارشات،مصاحبه تلفنی و مراجعه حضوری به کتابخانه های عمومی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان انجام شده است. جامعه مورد پژوهش تمامی کارکنان کتابخانه های عمومی شهر تبریز (18کتابخانه)که آموزش های ضمن خدمت را سپری کرده اند، که از 96 پرسشنامه توزیع شده تنها 50 پرسشنامه قابل استفاده بوده که از طریق نرم افزار spss17 و Excel2007 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از تعداد کل پاسخ دهندگان 56% آنها با افزایش قدرت تجزیه و تحلیل مسائل کاری، 38% با استفاده مناسب و صحیح از فرصتها و امکانات،60% با افزایش مهارتهای کارکنان در ارائه خدمات،48% با افزایش ابتکارعمل، 50% با افزایش علاقه کارکنان به خدمت نسبت به قبل، 44% با تسریع در تصمیمگیری های کارکنان موافقند و 48% آموزش ضمن خدمت را براساس حل مسائل واقعی کتابخانه می دانند. دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات 1.اسم 1.فرد 2.شخص 2.صفت 1.فردی 2.تک 3.منحصر بفرد 4.متعلق بفرد نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده از آزمون t، فرضیه (آموزش ضمن خدمت مهارت های شغلی کارکنان را افزایش می دهد.) مورد تائید قرار گرفت.The impact of the on- service training on job skills of public libraries' staff of Tabriz
Purpose: this research examines the impact of on-service training on job skills of public libraries' staff in Tabriz and Variables affecting on it.
Methodology: descriptive survey method was used. Required data has been collected through questionnaire with using Likert scale. There have been some hypotheses which have been designed on the basis of existing variables. Also interviews, office regulations, phone reports, and visiting public libraries in Tabrizand Major offices of public libraries of the East Azarbayjan were considered. Statistical society in this survey includes all staff of 18 public libraries which have completed their on-service training. 96 questionnaires were distributed among staff and after completion, only 50 of them were usable which were analyzed using Excel 2007 and SPSS17.
Findings: From total number of respondents 56% of respondents agreed with the analysis of labor issues, 38% of them agreed with the opportunities and facilities are used properly, 60% of respondents agreed to increase staff skills in providing services, 48% of them agree with the initiative, 50% of agreed with the increased interest in respect of employee services, 44% of respondents agreed with the staff in decision making and accelerate, 48% believed on- service training should be based on solving the real problems inside the libraries.
Conclusion: According to the results of T-test, the hypothesis of this study (The by on-service training increases job skills.) the hypothesis was confirmed.