آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

امروزه شناسایی عوامل مؤثر بر رتبه اعتباری از نظر مقایسه ریسک اعتباری یک بنگاه اقتصادی با بنگاه های اقتصادی دیگر و هم ازنظر رقابت پذیری بنگاه اقتصادی، اهمیت ویژه ای دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر رتبه بندی اعتباری شرکت ها به اجرا درآمده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. همچنین در این پژوهش با توجه به نوع داده ها و روش های تجزیه وتحلیل موجود، از روش داده های ترکیبی استفاده شده است. روش گردآوری داده ها، روش اسناد کاوی و مراجعه به بانک های اطلاعاتی؛ و روش تحلیل داده ها از نوع استنباطی است. در پژوهش حاضر داده های مورد نیاز از نرم افزار ره آورد نوین، صورت های مالی شرکت ها و سندکاوی و همچنین سایت کدال استخراج شده است.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394 تا 1399 است. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از الگوی داده های ترکیبی استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد افشای اطلاعات اجتماعی و زیست محیطی بر رتبه اعتباری شرکت ها تاثیر مثبت و معنی داری دارد.

The effect of disclosure of social and environmental information on the credit rating of companies

Nowadays, identifying the factors affecting the credit rating in terms of comparing the credit risk of an economic enterprise with other economic enterprises and in terms of the competitiveness of the economic enterprise is of particular importance. This research has been carried out with the aim of investigating the effect of social responsibility on the credit rating of companies. The current research is an applied research in terms of its purpose. Also, in this research, considering the type of data and analysis methods available, the combined data method has been used. the method of data collection, the method of mining documents and referring to databases; And the data analysis method is inferential. In the current research, the required data has been extracted from Rahavard Novin software, financial statements of companies and Sandakavi, as well as the Kodal website. . In order to test the research hypotheses, the combined data model was used. The results of the research hypotheses show that the disclosure of social and environmental information has a positive and significant effect on the credit rating of companies.

تبلیغات