طراحی چارچوب مفهومی برای مدیریت مدرسه محور سبز
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای مدیریت مدرسه محور سبز انجام شده است که با استفاده ارروش فرا ترکیب انجام شد. روش شناسی پژوهش در این راستا ابتدا با جستجو در پایگاههای اسناد ملی، 76منبع اولیه که درآنها به نوعی به مدیریت مدرسه محور سبز اشاره شده بود استخراج گردید . سپس با در نظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش منابع اولیه، غربال وتعداد20 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. در ادامه با استفاده از تحلیل محتوا به روش آتراید استرلینک مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: برای اعتبار نتایج تحقیق در مراحل جمع آوری داده ها و کدگذاری آنها از شاخص های تاثیر پذیری وتایید پذیری استفاده شد نتیجه این تحلیل، شناسایی 12مولفه در سه مقوله اصلی 1-مدرسه محوری .2-مدیریت سبز 3-تفکر زیست محیطی.به عنوان مولفه های اصلی در مدیریت مدرسه محور سبز شناخته گردید. در نهایت به منظور نشان دادن میزان اهمیت اولویت مولفه ها ضمن بهره گیری ازنظرات ده تن از صاحب نظران وکارشناسان اهل فن که در حوزه آموزش عالی و آموزش وپرورش بودند محاسبه وارائه گردید. براین اساس سه مقوله مدرسه محوری، مدیریت سبز، وتفکر زیست محیطی در مدیرست مدرسه محور سبز دارای بیشترین وبالا ترین اهمیت بودند . بحث ونتیجه گیری: نتایج نشان داد که اجرای طرح مدیریت مدرسه محور سبز در آموزش وپرورش مورد توجه قرارگیرد وبه نظام ارزشیابی مستمر از عملکرد مدارس سبز به صورت بازخورد، کیفیت و اثر بخشی توجه شود وبرای رسیدن به تمام این دستاوردها باید به آموزش خود باوری ،اعتماد بنفس، هدف گذاری در زندگی وتقویت روحیه، حل مسائل زندگی در باور های افراد سازنده جامعه توجه خاصی کردو از تخصص افراد در سطوح بالاتر استفاده نمود.Designing a Conceptual Framework for Green School Management
Introduction and aim:The purpose of the present study was to investigate the designing the framework for the management of the green school, which was done using the metasynthesis. Research method:First, 76 primary sources were extracted in which the green school management was referred. It was done by searching in the national document databases. Then, the primary sources reached by considering the degree of connection with the research topic and 20 sources were selected for the final review. In the following, it was analyzed using the content analysis method of Atride Sterling. Findings:Effectiveness indicators were used for the validity of the research results in the stages of data collection and coding. The result of this analysis showed 12 components in three main categories: 1) school based, 2) green management, 3) bioenvironmental thinking as the main components of green school-based management.Finally, it indicated the priority importance of the components, while using the ideas of ten technical experts of higher education and education. Therefore, the three items: related-school, green management, and bioenvironmental thinking in green school-based management had the most and highest importance. Discussion and conclusion The results revealed that the components of the green school-based management model should be consider in the ministry of education and the continuous evaluation system of green school performance in the form of feedback, quality and effectiveness, and in order to achieve all these achievements, specific attentions should be paid to teaching self-confidence and self-reliance, targeting in life, strengthening morale, solving life problems in the beliefs of people who make up the society and used the experts at higher levels.