آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رهبری تحول آفرین بر عملکرد شغلی در CSR به عنوان واسطه و نتایج حاصل از عملکرد آن در SME ها که مراکز تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان سبزوار می باشد. مدیریت و رهبری تحولگرا به عنوان یک عملکرد مدیریتی، می تواند نقش مؤثر در مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و سازمان ها عمل نماید. از نظر اجتماعی، سازمان های مسئول بر این باورند که از کارکنان خود باید بهتر مراقبت نمایند و در جستجوی راهی برای بهبود شرایط کاری و رفاه آنها باشند و این کار باید به صورت مستمر صورت گیرد. متغیر مستقل این پژوهش رهبری تحول آفرین است. رهبری تحول آفرین معطوف به سیاست ها، اقدامات و سیستم هایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار می دهند. متغیر وابسته این پژوهش عملکرد شغلی است. عملکرد هم به چگونگی انجام وظایف، فعالیتها و نتایج حاصله از آنها اطلاق می شود. مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها نقش متغیر میانجی در این پژوهش دارد. مسئولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ و کمک به جامعه ای انجام دهد که در آن فعالیت می کند. فرضیات این پژوهش بر اساس تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته با توجه به نقش میانجی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مراکز تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان سبزوار است. حداقل حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران، جامعه محدود 105 مدیر و کارشناس تخمین زده شده است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند و با استفاده از نرم افزارPLs به روش مدل یابی معادلات ساختاری پرداخته شده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه های رهبری تحول آفرین باس و اولیو (1985)، عملکرد شغلی و مسئولیت پذیری اجتماعی جرمی گیلبرت (2010) و نتایج عملکرد بوسینین و کازلاسکایت (2012) استفاده شده است. یافته ها، تمامی فرضیه های پژوهش را تأیید کرده و تأثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد شغلی را از طریق مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها بر نتایج این عملکرد معنی دار کرده است.

The effect of transformational leadership on job performance in CSR as a mediator and the results of its performance in SMEs (case study: centers under the supervision of Sabzevar welfare department)

The purpose of this research is to investigate transformational leadership on job performance in CSR as a mediator and the results of its performance in SMEs, which are centers under the supervision of Sabzevar welfare department. Transformational management and leadership as a management function can play an effective role in the social responsibility of companies and organizations. From a social point of view, responsible organizations believe that they should take better care of their employees and look for a way to improve their working conditions and well-being, and this should be done continuously. The independent variable of this research is transformational leadership. Transformational leadership is focused on policies, actions and systems that influence the behavior, thinking and performance of employees. The dependent variable of this research is job performance. Performance refers to how tasks, activities and results are performed. Corporate social responsibility has the role of mediating variable in this research. Social responsibility is a set of duties and obligations that the organization must perform in order to preserve and help the society in which it operates. The assumptions of this research are based on the effect of the independent variable on the dependent variable with regard to the mediator role. The statistical population of the research is all the centers under the supervision of the welfare department of Sabzevar city. The minimum sample size is estimated according to Cochran's formula, a limited population of 105 managers and experts, who were selected by simple random sampling, and structural equation modeling was done using PLs software. To collect the required information, Bass and Olive (1985) transformational leadership questionnaires, Jeremy Gilbert's job performance and social responsibility (2010) and Bosinin and Kazlaskeit's (2012) performance results have been used. The findings have confirmed all the hypotheses of the research and made the effect of transformational leadership on job performance significant through the social responsibility of companies on the results of this performance.

تبلیغات