آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

بحران های زیست محیطی از مهم ترین چالش های قرن حاضر است که گذار از آن جز با تغییر نگرش به طبیعت و ایجاد یک عزم راسخ در مردم امکان پذیر نیست. زیست بوم گرایان با هدف گذار از نگرش سلطه جویانه بشر به طبیعت، بر مؤلفه هایی تأکید می کنند که اتکا بر آن ها می تواند بر بهبود شرایط زیست بوم مؤثر باشد. اتکا بر این مؤلفه ها و گام برداشتن در این راه نیاز به باورمندی دارد و اگر بتوان این مؤلفه ها را از روایت ها در پیوند با اعتقادات عموم مردم استخراج کرد، تأثیر آن دوچندان خواهد بود. در این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی و از منظر مطالعات فرهنگی به بازشناخت روایت های مرتبط با امام رضا (ع)با دیدگاهی زیست بوم گرایانه می پردازیم؛ بررسی این روایت ها از منظر مطالعات فرهنگی و با رویکردی زیست بوم گرا می تواند به ارائه راهکارهایی نو برای رهایی از بحران های زیست محیطی بینجامد. انگیزش مخاطبان به تغییر نگرش به زیست بوم از جمله این راهکارهاست که با تکیه بر نمادپردازی ها و جهان نگری تصویری صورت می گیرد. این راهکارها در روایت های مرتبط با حیات امام رضا (ع) نهفته است و می تواند الهام بخش تولید محتوای رسانه ای باشد.

Investigating the Bio-Ecological Capacities of the Narratives Related to Imam Riḍā (as) from the Perspective of Cultural Studies

Environmental crises are one of the most important challenges of the present century, which can only be overcome by changing the attitude towards nature and creating a firm determination in people. With the aim of transitioning from the domineering attitude of humans to nature, ecologicalists emphasize the components that can be relied on to improve the conditions of the ecosystem. Relying on these components and taking a step in this way requires faith, and if these components can be extracted from the narratives in connection with the beliefs of the general public, the effect will be twofold. In this research, using a descriptive analytical method and from the perspective of cultural studies, we will recognize the narratives related to Imam Riḍā (as) with an ecological point of view. Examining these narratives from the perspective of cultural studies and with an ecological approach can provide new solutions to get rid of environmental crises. Motivating the audience to change their attitude towards the ecosystem is one of these solutions, which is based on symbolism and visual worldview. These solutions are hidden in the narratives related to the life of Imam Riḍā (as) and can inspire the production of media content.

تبلیغات