نویسندگان: مرتضی نوری

کلیدواژه‌ها: داده هیولایی نوئسیس تقویم قصدیت زمانمندی درونی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۵۱ - ۲۷۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۴۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

ظریه داده هیولایی نقشی مهم در پدیدارشناسی استعلایی هوسرل ایفا می کند. هوسرل، با تکیه بر این نظریه، شاکله ای دوگانه از هیولای حسی و مورفه قصدی تدارک می بیند که امکان حل مسائل بسیاری را در نظریه ادراک و قصدیت فراهم می آورد. در مقابل، برخی از پدیدارشناسان و مفسران هوسرل، ازجمله سارتر، مرلوپونتی، کوینتین اسمیث، آرون گوریچ و سوکولوفسکی، امکان و اهمیت این نظریه را زیر سؤال برده اند و به زعم خود نشان داده اند که با حذف داده هیولایی و قائل شدن به شاکله یکپارچه ای از نوئسیس ها نه تنها به نظریه قصدیت لطمه ای وارد نمی شود، بلکه پدیدارشناسی هوسرل از شر عنصری نامفهوم و گنگ که فاقد ارزش تبیینی و اعتبار شهودی است خلاص می شود. در این مقاله می کوشم نشان دهم که بدون نظریه داده هیولایی بخش مهمی از دستگاه نظری پدیدارشناسی هوسرل، ازجمله نظریه تقویم، با مشکل مواجه خواهد شد. تکیه من در پاسخ به این نقدها، بیش از همه، بر اهمیت داده هیولایی در نظریه تقویم، شأن هستی شناختی داده هیولایی به عنوانِ ابژه ای تحت مقوله صوریِ وابستگی در اونتولوژی صوری هوسرل و همچنین شأن پدیده شناختی این داده ها به مثابه موجودیت های بیگانه با اگو است.

The s tatus of hyletic data in Husserl’s transcendental phenomenology

The theory of hyletic data has a crucial function in Husserl’s phenomenology. Relying on this theory, he works out a double schema from sensuous hyle and intentive morphe which allows to cope adequately with many problems in theory of perception and intentionality. In contras t, some phenomenologis ts and commentators of Husserl, including Sartre, Merleau-Ponty, Quintin Smith, Gurwitsch and Sokolowski have ques tioned this theory and, according to their lights, shown that by removing hyletic data and subs tituting it with a unitary schema of noetic acts not only theory of intentionality would remain unharmed, but Husserl’s phenomenology could get rid of an unreasonable, untenable element without any explanatory value and intuitive validity. In this essay, I would try to show that without the theory of hyletic data, a subs tantial part of theoretical sys tem of phenomenology, such as theory of cons titution, would become dysfunctional. In responding to these criticisms, my emphasis is mainly on the contribution of hyletic data to the theory of cons titution, the formal ontological s tatus of hyletic data as an object under the formal category of dependency, as well as the phenomenological s tatus of these data as foreign entities to ego.

تبلیغات