رابطه نیازهای اساسی روان شناختی و آشفتگی روان شناختی با توجه به نقش واسطه ای سرمایه روان شناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در رابطه نیازهای اساسی روانشناختی با سه جنبه اصلی آشفتگی روانشناختی یعنی افسردگی، اضطراب و استرس انجام شد. روش این پژوهش همبستگی (از نوع تحلیل مسیر) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان همه مقاطع دانشگاه شهیدبهشتی تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها 370 نفر با روش نمونه-گیری دردسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به مقیاس برآوردهشدن نیازهای اساسی روانشناختی (نسخه عمومی)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (PCQ) و پرسشنامه افسردگی-اضطراب-استرس (DASS-21) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها رابطه مثبت معنادار بین نیازهای اساسی روانشناختی و سرمایه روانشناختی (665/0 r=)، رابطه منفی معنادار بین نیازهای اساسی روانشناختی با افسردگی (707/0- r=)، استرس (510/0r= -) و اضطراب (469/0r= -) و همچنین سرمایه روان-شناختی با افسردگی (566/0r= -)، استرس (352/0r= -) و اضطراب (321/0r= -) را نشان دادند. همچنین یافتهها نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی سرمایه روانشناختی در رابطه نیازهای اساسی روانشناختی با افسردگی، اضطراب و استرس از برازش مطلوبی برخوردار بود (933/0CFI= ، 933/0 IFI= ، 061/0 RMSEA=). بنابراین نتایج این مطالعه نشان داد که نیازهای اساسی روانشناختی ازطریق پیشبینی افزایش سرمایه روانشناختی در تبیین کاهش آشفتگی روانشناختی و پیشگیری از مشکلات روانی در دانشجویان از نقش مهمی برخوردارند. ازاین رو تلویحات کاربردی این نتایج برای جامعه مورد مطالعه محتمل است.متن
The Relationship between Basic Psychological Needs and Depression, Anxiety and Stress Due to the Mediating Role of Psychological Capital
The present study was conducted with the aim of examining the mediating role of psychological capital in the relationship between basic psychological needs and three main aspects of psychological distress, namely depression, anxiety and stress. The research method was correlational (path analysis). The statistical population included all students of Shahid Beheshti University in the year ۱۳۹۹-۱۴۰۰, of which ۳۷۰ individuals were selected using convenience sampling and responded online to the Basic Psychological Needs Satisfaction Scale (General scale), the Psychological Capital Questionnaire of Luthans (PCQ), and the Depression-Anxiety-Stress Questionnaire (DASS-۲۱). Data analysis was performed using path analysis. The results showed a significant positive relationship between basic psychological needs and psychological capital (r=۰/۶۶۵), a significant negative relationship between basic psychological needs and depression (r=-۰/۷۰۷), stress (r=-۰/۵۱۰), and anxiety (r=-۰/۴۶۹) and also between psychological capital and depression (r=-۰/۵۶۶), stress (r=-۰/۳۵۲), and anxiety (r=-۰/۳۲۱). Also, the findings showed that the assumed mediation model of psychological capital in the relationship between basic psychological needs and depression, anxiety, and stress had a good fitness (CFI= ۰/۹۳۳, IFI=۰/۹۳۳, RMSEA=۰/۰۶۱). Therefore, the results of this study showed that basic psychological needs have an important role in reducing psychological distress and preventing mental health problems in students through the prediction of psychological capital increase. Thus, the practical implications of the results are possible for the study population.