آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

علامه طباطبایی در خلال بحثهای تفسیری خود، آرای مفسران فریقین را به طور گسترده مورد استناد، بررسی و قضاوت قرار داده است. یکی از این تفاسیر که از نظر ایشان دارای ارزش ویژه ای می باشد، تفسیر الکشاف زمخشری است. علامه در مواردی به این تفسیر استناد و از آن بهره گیری نموده و در موارد متعددی نظرات تفسیری وی را تأیید نموده است. همچنین در موارد مختلفی به بررسی و مقایسه دیدگاه زمخشری با آرای خود یا دیگر مفسران پرداخته و گاهی نیز لغزشهای تفسیری زمخشری را ذکر و با دلایل و مستندات قرآنی به نقد و رد آن نظرات پرداخته است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی چگونگی مواجهه علامه با نظرات زمخشری در تفسیر المیزان به نگارش درآمده است. بدین ترتیب نگارنده پس از کشف گونه های مختلف بررسیهای علامه در المیزان ، نمونه هایی از آیاتی را که در آن به بررسی تفسیر الکشاف پرداخته شده، به عنوان شاهد مثال ذکر می کند. البته در بحثهای اختلافی پس از ذکر دیدگاه زمخشری و بیان قضاوت علامه نسبت به آن، نظرات این دو مفسر بر چند تفسیر مرجع از مفسران شیعه و اهل سنت (به عنوان تفاسیر معیار) عرضه شده که غالباً دیدگاه علامه، به دلیل مستند بودن به قرآن، صحیح تر بوده و گاهی نیز نظر زمخشری بر نظر علامه ترجیح داده می شود. در نتیجه گرچه دو مفسر در مواردی اختلاف نظر دارند، اما در موارد قابل توجهی فهم نسبتاً مشترکی از قرآن داشته اند، به طوری که علامه در مواردی نظرات زمخشری را تأیید نموده و به آرای ایشان استناد می نماید و در مباحثی نیز به تنقیح، تصحیح و نقد اقوال وی می پردازد.

The Attitude of Allameh Tabatabai in “Tafsir Al-Mizan” about the Viewpoints of Zamakhshari

Al-Mizan’s author has widely cited, analyzed and judged the views of commentators from different Islamic Denominations during his interpretative discussions. One of these interpretations which had a special value for Allameh Tabatabi is Zamakhshari’s interpretation of the Holy Quran called “Al-Kashshaf”. Allameh has cited and used this interpretation in many cases and in several other cases he has also confirmed his interpretive views. Besides, he has reviewed and compared Zamakhshari’s perspective with his own and other interpreters’ opinions in many different cases. He has mentioned Zamakhshari’s interpretation slips and discussed or rejected these views with Quranic documentation and reasons. This study is a descriptive-analytical one with the aim of finding the attitude of Allameh towards the viewpoints of Zamakhshari in the interpretation of al-Mizan. Therefore, the author cites examples of verses in which he explores the interpretation of Kashshaf, as an example, after discovering the different types of Allameh studies in al-Mizan that of course, in the controversial discussions that have followed Zamakhshari’s view and the statement of Allameh’s judgment, these two commentators have commented on several reference interpretations of Shiite and Sunni commentators {As standard interpretations}, often because of Allameh’s view {The reason for the Quran being documented} is more correct and sometimes Zamakhshari’s view is preferred to Allameh’s. As a result, although the two commentators disagree on a number of occasions, they substantially share a common understanding of the Quran, in which Allameh occasionally endorses the views of Zamakhshari’s, citing his views, and also expurgates, corrects, and criticizes his views.

تبلیغات