رویکرد چماق و هویج در حمایت ازحقوق مؤلف در فضای مجازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امکان دسترسی سریع و آسان به آثار مشمول حقوق مؤلف در فضای مجازی باعث گردیده تا آثار مؤلفین بیش ازپیش دستخوش سرقت ادبی گردد. باتوجه به ایجاد فضا و امکانات جدید در دنیای دیجیتالی امروز، حمایت های سنتی از حقوق مؤلفین کافی نبوده و لازم است هم راستا با تولید علم و پیشرفت فناوری، علاوه بر روزآمد نمودن قوانین، از کلیه راهکارهای ممکن و مشارکت های اجتماعی جهت حمایت هرچه بیشتر از حقوق مؤلفین بهره مند گردیم. مقاله حاضر درصدد آن است که با بررسی رویکردهای حمایت از حقوق مؤلف در فضای مجازی به ویژه در نظام های حقوقی ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا، به الگویی جامع برای حمایت از حقوق مؤلف در فضای مجازی دست یابد. این رویکردها می توانند علاوه بر اقدامات بازدارنده و تنبیهی همچون ضمانت اجرا، ایجاد تعهد برای فعالان فضای مجازی و تدابیر فنی، شامل رویکردها و راهکارهای تشویقی و اجتماعی مانند مدیریت جمعی، تسهیم درآمد بین میزبان و دارندگان حقوق مؤلف، آگاه سازی فعالان حوزه سایبری و کمپین های اجتماعی باشد.Stick and Carrot Approach in Protecting Authors’ Rights in Cyberspace
Easy and quick access to the copyright content in cyberspace has increasingly exposed the authors’ works to piracy and plagiarism. Accordingly, copyright traditional protection fails to fulfill the requirements of protecting the authors’ rights in the state-of-the-art environment of digital world. In order to protect the authors’ rights in cyberspace, it is needed to benefit from all possible strategies and social cooperation in addition to updating the rules and regulations in line with technology improvement.<br />To find a comprehensive template to protect the authors’ rights in cyberspace, this article reviews the existing related approaches in particular in the legal system of Iran, the United States and the European Union. In addition to preventive and punishing strategies such as sanctions, obligations for cyberspace active players and technical measures, the possible approaches may include persuasive and social strategies like collective management, revenue share between the host of the content and the right holders, information dissemination in cyberspace and social campaigns.