راهبردهای توسعه کسب و کارهای گردشگری روستایی؛ مطالعه موردی: استان زنجان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
رتبه: ب
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۴۲ - ۶۳
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
توجه به توسعه کسب وکار در مناطق روستایی با توجه به شرایط موجود روند رو به کاهش جمعیت نواحی روستایی از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. بر این اساس در روستاهای دارای پتانسیل گردشگری بررسی زمینه ها و عوامل تأثیرگذار و ارائه راهبردهای توسعه کسب وکار از ضرورت های اولیه محسوب می شود. هدف این پژوهش ارائه راهکارهای توسعه کسب وکار در سکونتگاه های روستایی دارای پتانسیل گردشگری استان زنجان و در راستای کمک به ایجاد کسب وکار بوده است. روش تحقیق از نظر ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده و برای جمع آوری داده های میدانی از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر روستاهای دارای پتانسیل گردشگری استان زنجان می باشد. با توجه به بررسی های انجام گرفته استان زنجان دارای 43 روستای شناسایی شده در زمینه دارا بودن پتانسیل های گردشگری می باشد. 50 درصد روستاهای دارای قابلیت گردشگری استان که شامل 21 روستا می شود به عنوان تعداد نمونه لازم انتخاب شد. تعداد خانوارهای 21 روستای انتخاب شده برابر با 4950 خانوار می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل 367 نفر محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی و مدل سوات استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، با توجه به نمره ارائه شده در جدول ماتریس نهایی رویکرد ارائه اعتبارات مالی توسط بانک ها به عنوان جذاب ترین راهبرد جهت توسعه کسب وکار در روستاهای هدف گردشگری استان زنجان ارائه می شود.Rural Tourism Business Development Strategies(The Case of study: Zanjan province)
Attention to business development in rural areas Given the current situation, the declining population of rural areas is very important. Accordingly, in villages with tourism potential, the study of areas and influential factors and the presentation of business development strategies are essential. The purpose of this study was to provide business development strategies in rural settlements with tourism potential in Zanjan province and to help create business. The research method is descriptive-analytical in nature and applied in terms of purpose. The method of data collection was library and field and a researcher-made questionnaire was used to collect field data. The statistical population of the present study is the villages with tourism potential of Zanjan province. According to studies, Zanjan province has 43 identified villages in terms of tourism potential. 50% of the villages with tourism potential of the province, which includes 21 villages, were selected as the required number of samples. The number of households in the 21 selected villages is equal to 4950 households. The sample size is calculated based on Cochran's formula equal to 367 people. Descriptive and inferential statistics and SWOT model have been used to analyze the data. The results show that, according to the score presented in the final matrix table, the approach of providing financial credits by banks is presented as the most attractive strategy for business development in the tourist villages of Zanjan province.The sample size is calculated based on Cochran's formula equal to 367 people. Descriptive and inferential statistics and SWOT model have been used to analyze the data. The results show that, according to the score presented in the final matrix table, the approach of providing financial credits by banks is presented as the most attractive strategy for business development in the tourist villages of Zanjan province.The sample size is calculated based on Cochran's formula equal to 367 people. Descriptive and inferential statistics and SWOT model have been used to analyze the data. The results show that, according to the score presented in the final matrix table, the approach of providing financial credits by banks is presented as the most attractive strategy for business development in the tourist villages of Zanjan province.