آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

آب های دریای جنوبی چین جزء خطوط مهم کشتیرانی بین المللی و شریان مسیرهای دریایی جهان محسوب می شود. بیش از نیمی از تجارت جهانی و یک سوم حمل ونقل دریایی از این منطقه عبور می کند. در سال های اخیر پهنه آبی دریای جنوبی چین بویژه تنگه مالاکا و دریای سولو-سولاوسی (مرز آبی سه کشور مالزی، اندونزی و فیلیپین) به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ژئواکونومیکی در توسعه اقتصادی و سیاسی کشورهای این منطقه بسیار حائز اهمیت بوده است. با این وجود، تجارت دریایی در این پهنه آبی با چالش های فزاینده ای در حوزه تهدیدات امنیتی دریایی در سالهای اخیر نیز مواجه بوده است. مهمترین تهدیدهای امنیت دریانوردی در منطقه مذکور شامل دزدی دریایی، تروریسم دریایی، ماهیگیری غیرقانونی و آلودگی دریایی ایجاد شده به دلیل فعالیت میادین نفت و گاز در دریا است. در همین راستا سئوال اصلی پژوهش این است که تاثیر جرایم دریای جنوبی چین چه تاثیری بر همگرایی منطقه ای داشته است؟ در پاسخ به این سئوال، فرضیه اصلی پژوهش این است که علیرغم تهدیدهای مشترک ناشی از جرایم دریایی در دریای جنوبی چین، اما به دلیل رقابت های ژئوپلیتیک و منافع متعارض بازیگران همچنین حضور بازیگران فرامنطقه ای، روند همگرایی برای مبارزه با جرائم دریایی در این منطقه موفق نبوده است. ضمنا روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است.

The Impact of Maritime Crime in the South China Sea on Regional Convergence

The waters of the South Sea of China are among the important international shipping lines and the artery of the world's sea routes.More than half of the world's trade and one-third of shipping is crossing the area. In recent years, the southern shore of the southern shore of China, especially the tin of Malacca and the Solo-Sulawesi Sea (the blue border of three Malaysia, Indonesia, and the Philippines), has been very important for the economic and political development of the countries of the region due to its geographic and geo-economic status. However, maritime trade in this water zone has faced increasing challenges in the field of maritime security threats in recent years. The most important elements of maritime security in the region include piracy, maritime terrorism, human trafficking (one example of organized crime), illegal fishing and marine pollution caused by oil and gas fields at sea. In this area, maritime surveillance is also used as a tactic and source of income for groups associated with terrorist activities and extremism (the Abu Sayf terrorist group).... On the one hand, a significant part of the regional trade in ASEAN is carried out through this sea. The research question is, what is the international and regional legal structure dealing with theft and maritime terrorism? In response to this question, it has been shown that regional states and trans-regional powers display different behaviors. The present study was conducted using descriptive and analytical methods.

تبلیغات